2010/2011  KAN-SHRM_BL  Belønningsledelse

Placering Efterår
Studienævnet for cand.soc.
Fagområde/Category
  • Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and organizational sociology
Sidst opdateret den 29 maj 2012
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til:
  • Den studerende skal forstå og redegøre for teorierne og teoretiske begreber som ligger til grund for fagets analyser.
  • Den studerende skal være i stand til at relatere og diskutere teorierne og begreberne til hinanden.
  • Den studerende skal være i stand til at bruge teorierne og de teoretiske begreber til at analyse cases og praktiske situationer.
  • Den studerende skal på basis af analyserne være i stand til at komme med løsningsorienterede forslag til de problemstillinger, der diskuteres på faget.
Eksamen
Mundtlig eksamen med forberedelse
Karakterskala 7-trins skala
Censur Eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Eksamination
Individuel mundtlig eksamen med forberedelse (20 min.) og med alle hjælpemidler.
Forudsætninger for indstilling til eksamen

Fagets formål er at give de studerende en grundig indsigt i problemstillinger omkring organisations- og job-design, samt design af incitamentssystem ud fra et organisationsøkonomisk perspektiv.
Tematikker
Fagets diskussioner af job og incitamenter relateret til HR opbygges i forhold til tre forskellige temaer. Hvor det første tema har til formål at præsentere og introducere de studerende for organisations- og job-design muligheder og udfordringer i en ledelsesmæssige sammenhæng, så er de to følgende dedikeret til specifikke problemstillinger, der er forbundet med at opbygge incitamentssystemer (evalueringsproblematikken og motivationsproblematikken).
• Design af organisation og jobs
• Præstationsevaluering
• Belønning/motivation

Undervisningsformen er en vekselvirkning mellem forelæsninger, øvelser, casediskussioner og gæsteindlæg.
Litteratur

Tekstbog

• Lazear, E.P. & Gibbs, M. 2009. Personnel economics in practice Danvers, John Wiley & Sons (second edition)

Artikler og kapiteluddrag

• Bol, J.C. 2008. Subjectivity in Compensation Contracting. Journal of Accounting Literature, 27, 1-24
  • Friis, I., Hansen, A. & Vamosi, T. : Motivation i en LEAN virksomhed – grænser for tillid, Økonomistyring og Informatik, 23, 2, 2007
  • Hansen, A.: Præstationsmålingssystemer, designvalg og designkriterier – et transaktionsomkostningsperspektiv, Økonomistyring og Informatik, December, 2009.
  • Jensen, M.C. 2003. Paying people to lie: The truth about the budgeting proces. European Financial Management, 9, (3) 379-406 (*)
  • Kunz, A. H. & Pfaff, D. 2002, "Agency theory, performance evaluation, and the hypothetical construct of intrinsic motivation", Accounting, Organizations and Society, vol. 27, pp. 275-295. (*)
  • Miller, G.J. 2003. Managerial dilemmas Cambridge, Cambridge University Press. (**)
  • Prendergast, C. 2002. The tenuous trade-off between risk and incentives. The Journal of Political Economy, 110, (5) 1071-1102 (*)