2011/2012  BA-HASTAT  Statistik

• Dorte Kronborg - Institut for Finansiering
Sekretær Marianne Andersen, ma.fi@cbs.dk
Fagområde/Category
  • Statistik og matematik/Statistics and mathematics
Sidst opdateret den 29 maj 2012
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
  • Analysere en problemstilling ved at identificere den givne information og indsamle data, der besvarer veldefinerede statistiske spørgsmål
  • Anvende grafiske og numeriske metoder for at undersøge og summere data af en enkelt kategorisk eller kvantitativ variabel
  • Beskrive simpel sandsynlighedsregning og hvordan sandsynlighedsregning hjælper til at forstå den usikkerhed, der eksisterer i virkeligheden og hvordan sandsynlighedsfordelingerne relateres til inferensmetoderne
  • Identificere og retfærdiggøre rimelige deskriptive- og inferensmetoder til undersøgelse og analyse af data samt drage konklusioner
  • Analysere sammenhængen mellem variable; kategoriske, diskrete og kontinuerte ved anvendelse af kontingenstabeller, korrelation, regression, variansanalyse og tidsrækkeanalyse
  • Kommunikere konklusioner af den statistiske analyse klart og effektivt, dvs. identificere forbindelsen mellem de statistiske modeller og den virkelige verden
Statstik
Prøven i faget består af to delprøver:
Midtvejsprøve:
Vægtning 60%
Vurdering Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins skala
Censur Ingen censur
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 4 timer
Dele af prøven baseres på en forudgående data analyse (48 timers tag-hjem). Ved afslutningen af 4-timers prøven afleveres både resultaterne fra data analysen samt de øvrige besvarelser af opgaverne i 4-timers prøven.
Syge/omprøve: afholdes efter de samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære prøve jf. dog § 18 i studieordningen. Eksamensformen vil fremgå af eksamensopslaget på e-campus.
Afsluttende prøve:
Vægtning 40%
Vurdering Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins skala
Censur Ingen censur
Eksamensperiode Maj/juni
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
5 døgns tag-hjem projekteksamen med individuel besvarelse. Eksamen er tværfaglig mellem fagene Makroøkonomi og Statistik. Besvarelsen af eksamensopgaven må være på maks. 8 normalsider, ekskl. tabeller og figurer. Prøven bedømmes med en karakter for det statistiske indhold og en karakter for det makroøkonomiske indhold.
Syge/omprøve: afholdes efter samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære prøve.

At give den studerende en alsidig og grundlægende introduktion til analytiske metoder indenfor deskriptiv dataanalyse, traditionelle statistiske modeller, forecasting og deres anvendelse i den private og offentlige virksomhed. Det analytiske og metodemæssige indhold i faget er:

1. Semester

• Deskriptiv statistik, numerisk og grafisk.
  • Introducerende sandsynlighedsregning og gennemgang af de mest vigtige sandsynlighedsfordelinger.
  • Statistisk inferens, konfidensintervaller og test af hypoteser.
  • Analyse af kategoriske variable ved brug af kontingenstabeller.
  • Regressionsanalyse: simpel, multipel og kovarians.
  • En-sidet og to-sidet variansanalyse.

2. Semester

• Logistisk regression.
  • Tidsrækker og anvendt forecasting.
Undervisningen foregår ved storholdsforelæsninger kombineret med øvelsestimer på enkelthold. På andet semester er der to casedage hvor det forventes at de studerende fremlægger casene.

1. semester:
Newbold P., Carlson W. L., Thorne B. (2010):”Statistics for Business and Economics”, Pearson.

Software Package: SAS/JMP

2. semester:
Makridakis S. G., Wheelwright S. C., Hyndman R. J.,(1998):”Forecasting: Methods and Applications”, Wiley.
Software Package: SAS Institute – JMP