2011/2012  BA-INST  Informationsstyring

• Christine Secher - Institut for Organisation
  • Morten Sloth - Institut for Organisation
Fagområde/Category
  • Ledelse af Information og Videnledelse/Management of Information and Knowledge Management
Sidst opdateret den 29 maj 2012
Den studerende skal demonstrere sikkerhed i:
  • Anvendelse af fagets teorier og modeller til analyse af empiriske problemstillinger, der tager deres udgangspunkt i eksempler/cases.
  • Forklaring og sammenligning af fagets forskellige teorier og modeller, samt diskussion af
Informationsstyring
Informationsstyring:
Vurdering Mundtlig med skriftligt forlæg
Karakterskala 7-trins skala
Censur Censor
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed 20 minutter
Eksamination
Prøven bedømmes med ekstern censur. Et skriftligt oplæg i form af synopsis med udgangspunkt i fagets faglige indhold udarbejdes i grupper á max. 5 studerende. Det skriftlige oplæg må have et omfang af max. 5 normalsider pr. gruppe. Dette oplæg danner udgangspunkt for mundtlig individuel eksamination. Det skriftlige oplæg indgår ikke i bedømmelsen, men er forudsætning for at man kan gå til eksamen. Eksaminationen varer 20 minutter pr. studerende inkl. votering. Bedømmelsen foretages på grundlag af det mundtlige oplæg. Bedømmelsen er individuel. Der gives karakter efter 7-trinsskala. Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen, som afholdes i december/januar.

Syge-/omprøve er en 20 minutters individuel mundtlig eksamen på baggrund af pensum. Ved bedømmelsen medvirker en intern censor. Der er ikke automatisk tilmelding til syge-/omprøven, som afholdes i februar/marts.

Faget omfatter sammenhængen mellem forskellige organisations- og styringsopfattelser samt grundlæggende teoretiske forståelser af informations- og kommunikationsbegreberne. Der gives indblik i områder, hvor styring af information eksplicit er i fokus, for eksempel ledelseskommunikation. Endelig behandles informations betydning i en række centrale procesforløb i og omkring organisationer, for eksempel beslutningsprocesser og forandringsprocesser.

Hovedsageligt anvendes interaktive forelæsninger, hvor sessionen veksler mellem teoriinput og diskussionsrunder i mindre grupper. Forberedelsen mellem sessionerne vil dels bestå af tekststudier og dels af forberedelse af besvarelse eller refleksion over stillede små opgaver.
I tredje session indgår et øvelsesarbejde omkring praktiske erfaringer med styringskommunikation og hele den 7. session er tænkt som en workshop med et mere omfattende praktisk øvelsesarbejde, der vil bringe mange af fagets vinklinger i spil.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 225 arbejdstimer på følgende vis:
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 25 timer
Læsning af pensum 125 timer
Anden forberedelse til undervisningen 25 timer
Udarbejdelse af gruppesynopsis 25 timer
Forberedelse til og deltagelse i eksamen 25 timer

Indikativ (se pensum i lektionsplanen på CBSlearn)

Bogkøb

Just, Jensen, Grønning og Merkelsen (2007), Organisation og omverden -grundbog i organisationskommunikation, Samfundslitteratur [297 sider]

Kompendium

Aggerholm m.fl.(2009), "Intern kommunikation under forandring", Samfundslitteratur, kpt 1 [30 s]