2012/2013  BA-HAJ_INDKON  Industriøkonomi/Konkurrenceret

Thomas Rønde - Institut for Innovation og Organisationsøkonomi
Fagområde/Category
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 15-08-2012
Formålet med faget er, at tilvejebringe en forståelse for det økonomisk-teoretiske rationale bag konkurrenceretten, samt at give de studerende en grundlæggende forståelse af konkurrenceretten. Fagets læringsmål er således, at:
  • den studerende skal kunne identificere og sammenligne relevant teori-, model- og begrebsapparat;
  • den studerende skal kunne fremstille og tolke industriøkonomiske logikker grafisk og matematisk;
  • den studerende skal kunne vurdere industriøkonomiske modellers forudsætninger i relation til cases fra ”virkelighedens verden”;
  • den studerende skal kunne identificere og forklare grundlæggende begreber indenfor konkurrenceretten;
  • den studerende skal i et fagligt korrekt sprog kunne gengive hovedindholdet af fagets retskilder;
  • den studerende skal kunne identificere konkurrenceretlige problemstillinger;
  • den studerende skal kunne identificere relevant information for konkurrenceretlig og industriøkonomisk problemløsning i et case materiale samt udføre en struktureret analyse, der leder til begrundet løsning af problemstillingerne;
  • den studerende skal kunne redegøre for de foranstaltninger, konkurrencemyndighederne har til deres rådighed på EU og nationalt niveau, samt foreslå hvordan virksomhederne bør agere i konkrete situationer.
Industriøkonomi/Konkurrenceret
Industriøkonomi og Konkurrenceret - Skriftlig stedprøve:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Efterårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed 4 timer
Prøven er en 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. Prøven afholdes i december/januar og bedømmes alene af eksaminatorerne.

Syge- og omprøve afholdes i januar/februar efter samme eksamensbestemmelser som den ordinære prøve, jf. dog § 16 i Studieordningen.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.

Se e-campus for flere detaljer.

Hensigten med den økonomiske del er at sætte de studerende i stand til at forstå det økonomisk-teoretiske rationale bag konkurrenceretten. Den økonomiske del af faget knytter derudover an til fagene Mikroøkonomi, Rets- og kontraktsøkonomi, Økonomi og Strategi og anden dels-faget, EU-konkurrenceret på Baggrund af Industri-økonomisk Teori. Grundlaget er den moderne industriøkonomiske teori. Fokus er at afdække konsekvenserne af markedsmagt, diskutere koordination mellem oligopolister, tilvejebringe en forståelse af vertikale begrænsninger og produktdifferentiering med videre i en et industriøkonomisk perspektiv. Løbende diskuteres anvendeligheden af den fremlagte teori ved at fremhæve forskellige synsvinkler fra alternative tilgange.

Hensigten med fagets juridiske del er bibringe de studerende konkurrencerettens grundlæggende fænomener (forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler, forbud mod misbrug af dominerende markedsstilling og fusionskontrol), samt at sætte de studerende i stand til at forstå og arbejde med simplere cases og problemstillinger her indenfor.
Fagets juridiske del gennemgår berøringsfladerne mellem virksomheden og markedet, hvorved også relationer til den offentlige sektor berøres. Den centrale juridiske del af faget udgøres således af konkurrence- og monopollovgivningen, som omfatter gennemgang af EU's konkurrenceregler og af den danske konkurrencelovgivning, belyst ved bl.a. domspraksis og administrativ praksis.
Der søges gennemført en undervisning, hvor de økonomiske og de juridiske dele af faget spiller sammen.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis:
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 45 timer
Øvelser 15 timer
Forberedelse 126 timer
Eksamensforberedelse 20 timer

Pensum afventes nærmere, se lektionsplanen på Learn

Sidst opdateret den 15-08-2012