2012/2013  BA-HAK_DIP  Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Det institutionelle perspektiv

Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Det institutionelle perspektiv

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Placering Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Steen Andersen
Fagområde/Category
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
  • Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
  • Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and organizational sociology
Sidst opdateret den 29-08-2012
Bedømmelsen tager udgangspunkt i følgende mål med faget:
  • Den studerende skal kunne redegøre for teorier og perspektiver på virksomhedens institutionelle omgivelser
  • Den studerende skal kunne diskutere institutionelle strukturers og processers betydning for organisering af virksomhedsrelationer og strategisk adfærd
  • Den studerende skal opnå konkret forståelses for institutionelle forholds betydning for øvrig erhvervsøkonomisk og strategisk handling
  • Den studerende skal gennemføre systematiske analyser af virksomhedens institutionelle omgivelser
  • Den studerende skal udvikle praktisk beslutnings- og rådgivningskompetence i forbindelse med virksomhedens organisering af eksterne relationer i et institutionelt perspektiv
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Det institutionelle perspektiv
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Det institutionelle perspektiv:
Prøveform Mundtligt med skriftligt forlæg
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ekstern censor
Eksamensperiode Sommertermin
Hjælpemidler Uden forberedelse
Varighed 20 minutter

Eksamination
Udprøvning er en synopsiseksamen. En synopsis er en kort skriftlig redegørelse på max. 5 normalsider for et tema/emne hvori den studerende beskriver en afgrænset problemstilling, der lægger op til en uddybning og diskussion ved en mundtlig præsentation.
Selvom formen er meget kortfattet, skal synopsen udformes i almindeligt og kommunikativt adækvat skriftsprog. Stikordsform bør kun anvendes hvor det alligevel ville være naturligt.
Synopsen skal indeholde
• præsentation af det generelle emne
• indkredsning af den relevante problemstilling
• kort redegørelse for relevant teori og/eller metode.

Forud for aflevering af synopsen skal problemformuleringen i synopsen godkendes af underviseren/en vejleder, og i den forbindelse har den studerende ret til i alt halv times vejledning. Selve synopsen skal ikke godkendes.
Den mundtlige prøve indledes med at den studerende med udgangspunkt i synopsen fremkommer med et mundtligt oplæg af 3-5 minutters varighed, som danner udgangspunkt for en efterfølgende individuel mundtlig eksamen af 20 minutters varighed. Den resterende del af den mundtlige prøve foregår som en diskussion mellem eksaminator og den studerende af det fremlagte stof under inddragelse af baggrundsviden, litteraturen om det valgte tema/emne samt eventuelt aktuelle forhold der måtte have relevans for synopsen. Eksamenspræstationen bedømmes som en helhed.

Ved bedømmelsen af prøve indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation.
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i august og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.
Ved syge-/omprøve erstattes synopsiseksamen af en individuel mundtlig eksamen af 20 minutters varighed i hele pensum uden forberedelse.

Undervisningsmetoden på fjerde semester er specifikt udviklet for at muliggøre, at du opnår de ønskede kompetencer. Metoden integrerer forskellige undervisnings- og arbejdsformer under rammerne af den vedtagne CBS-pædagogik.

Undervisningsmetoden er baseret på en kombination af formidling, diskussioner, casestudier og praktisk arbejde på forelæsninger, holdøvelser, en workshop og en minikonference. Der lægges i undervisningen særlig vægt på den praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum og relaterede problemstillinger. Kombinationen af pensum, cases og aktiv individuel og gruppebaseret deltagelse udgør rammen for en spændende, meningsfuld og forhåbentlig lærerig proces.

Undervisningen tilrettelægges på intet tidspunkt som simpel genfortælling af pensum, ligesom du ikke kan forvente, at al pensum bliver berørt i undervisningen. Det forventes, at du selv læser den angivne litteratur forud for undervisningen og diskuterer din fortolkning af den i studiegrupper, på øvelseshold og på EØ-portalen på SSF.

Arbejdsbelastning
Deltagelse i forelæsninger 14 timer
Øvelser 14 timer
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af øvelser) 81 timer
Løbende opgaver og fremlæggelser 30 timer
Eksamensforberedelse 67 timer

Offentliggøre på CBSLearn inden semesterets start.

Sidst opdateret den 29-08-2012