English   Danish

2012/2013  BA-HAK_EOAF  Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Afsætning

English Title
Marketing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Kursusansvarlig
  • Henrik Johannsen Duus - Institut for Afsætningsøkonomi
Fagområde/Category
  • Markedsføring/Marketing
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
  • Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
Sidst opdateret den 21-09-2012
Læringsmål
Den studerende skal ved eksamen kunne:
  • identificere og afgrænse et marked samt beskrive markedets forhold
  • identificere og analysere markedsrelaterede problemstillinger (f.eks. i forhold til sælg, kunder, aftagere, konkurrenter og leverandører)
  • udarbejde forslag til mulig(e) løsning(er) af markedsrelaterede problemstillinger
  • give anvisninger på mulig implementering af løsningsforslag (f.eks. hvorledes skal virksomhedens handlingsparameter-mix fastsættes og udmøntes i praksis).
Forudsætninger
De studerende skal have en grundlæggende forståelse for mikroøkonomi
Eksamen
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Afsætning
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Afsætning:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Vintertermin
Hjælpemidler Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Varighed 72 timer
Eksamination
72 timers case eksamen (skriftlig hjemmeopgave) med alle skriftlige hjælpemidler på max. 10 normalsider. Eksamen bedømmes af én eksaminator.

Syge-/omprøve er en 20 minutters mundtlig eksamen i fuldt pensum. Eksamen bedømmes af to eksaminatorer.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen i december/januar. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i januar/februar og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.
Kursets indhold, forløb og pædagogik
I en verden hvor markeder integrerer og interagerer i kraft af en stadig større global konkurrence, påvirkes virksomhedens beslutninger i stigende omfang af stadig flere og i øvrigt gensidigt afhængige dynamiske faktorer i og omkring virksomheden. Dette nødvendiggør en forståelse af virksomheden i et flerdimensionalt og dynamisk perspektiv.

Det er fagets formål, at sætte den studerende i stand til at forstå, analysere, beskrive og ikke mindst konkludere og anbefale mål givende handlinger, på en selvstændig og kritisk måde for virksomheden.

Endeligt er det formålet, at den studerende skal opstille ressourceorienterede anbefalinger, på forskellige og ændrede kommercielle konkurrencebetingelser, markedssituationer og problemstillinger, i og omkring den relevante omverden for virksomheden.

Det vil, som konsekvens til fagets formål, være nødvendigt at definere markedskonkurrencen i klassisk afsætningsøkonomisk forstand, herunder forståelse af markedstyper med brug af afsætningsfunktionen og prisdannelsen, samt en forståelse af konkurrencebegrebet på et såvel makroøkonomisk som mikroøkonomisk plan.

Faget vil være inddelt i 2 sektioner - en klassisk sektion, som introducerer grundlæggende begreber og perspektiver på markeder og konkurrence, samt en sektion, der har et mere nutidigt og fremtidigt perspektiv.
Undervisningsformer
Forelæsninger i dialogform med gæster relevante for case fremlæggelse/illustration.

Cases til illustration af pointer og implementering af teoretiske begreber i praktisk afsætningsøkonomisk hverdag.
F. eks. dynamisk prissætning = Zara casen.


Kursusaktivitet:Afsætning

Studenterarbejdstimer:
Deltagelse i forelæsninger og øvelser: 20
Studieaktivitet i øvrigt:106,25
Eksamensforberedelse:80
Total 7,5 ECTS / 206,25 SAT
Foreløbig litteratur

Litteratur
Fagets pensum består af en grundbog samt uddrag af forskellige bøger, der indlægges i et kompendium. Grundbogen er:
Kotler, P.; Keller, K.; Brady, M.; Goodman, M. & T. Hansen (2012) Marketing Management, Edinburgh, Pearson/Prentice Hall.
Kompendium med uddrag af følgende bøger (fra det klassiske til det moderne):

  • Arne Rasmussen (1973) Pristeori eller Parameterteori, København, Handelshøjskolens Forlag. Side x-y
  • Abell, D.F. (1980) Defining The Business, New Jersey, Prentice Hall. Side 168-248
  • Fog; B. & A. Rasmussen (1982) Driftsøkonomi 1, København, Erhvervsøkonomisk Forlag. Side 187-287.
  • (1) Porter, M. E. (2008) The five competitive forces that shape strategi, Harvard Business Review, Jan-2008, side 78-94
  • (2) Porter, M. E. (1985) Competitive Advantage, New York, The Free Press. Side 33-61.
  • (3) Porter, M. E. (1980) Competitive Strategy, New York, The Free Press. Kap 3, 7
  • Ambler, T. (2003) Marketing and the Bottom Line, New York, FT Press. Side 192-151
  • Ries, A. & J. Trout (2005) Marketing Warfare, New York, McGraw-Hill. Side 0-39
  • Baker, W.; Mam, M. & C. Zavada (2010) The Price Advantage, New York, Wiley. Side 13-73
  • Schoemaker, P: Profiting from uncertainty, Free Press, New York, 2002. Side 40-66.
Sidst opdateret den 21-09-2012