English   Danish

2012/2013  BA-HAP_ANAP  Metodiske principper og udvalgte analysetyper

English Title
Methodological approaches and the process of analysis

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Marianne Stang Våland - Institut for Organisation
Fagområde/Category
  • Markedsføring/Marketing
  • Organisation/Organization
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
  • Metodelære/Methodology
Sidst opdateret den 10-08-2012
Læringsmål
Formålet med de tre skriftlige hjemmeopgaver er at udprøve viden om og basale færdigheder i det, at analysere en virksomhed, indenfor hver af de tre analysetyper som gennemgås i undervisningen og som er formidlet i pensum.
Eksamen
Analyseprocesser
Prøven i faget består af tre delprøver:
Organisationsanalyse:
Vægtning 33%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Forårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Individuel skriftlig hjemmeopgave på max. 5 normalsider. Den ordinære eksamen finder sted i marts/april og syge-/omprøven i maj/juni
Økonomiske og finansielle analyser:
Vægtning 33%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Forårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Individuel skriftlig hjemmeopgave på max. 5 normalsider. Den ordinære eksamen finder sted i marts/april og syge-/omprøven i maj/juni
Markedsanalyse:
Vægtning 34%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Forårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Individuel skriftlig hjemeopgave på max. 5 normalsider. Den ordinære eksamen finder sted i marts/april og syge-/omprøven i maj/juni
Eksamination
Samlet udprøvning i to subjects:
* Metodiske principper
* Udvalgte analysetyper
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Metodiske principper , der inddrager:

  • Kvantitative analysemetoder: Kurset har til formål at klargøre baggrunden for den kvantitative tilgang. Undervisningen omfatter basale begreber og forudsætninger for en kvantitativ undersøgelse og ikke mindst, hvordan resultater kan fortolkes. Kurset behandler endvidere konkrete undersøgelsesmetodikker, såsom spørgeskemaet.
  • Kvalitative analysemetoder: Kurset har til formål at klargøre baggrunden for den kvalitative tilgang. Undervisningen omfatter basale begreber og forudsætninger for en kvalitativ undersøgelse og ikke mindst, hvordan resultater kan fortolkes. Der gives endvidere eksempler på indholdet i og anvendelsen af konkrete undersøgelsesmetodikker, såsom interview og observation.

Udvalgte analysetyper, der inddrager:

  • Organisationsanalyse: Der fokuseres på de overordnede formål med organisationsanalyser og gives eksempler på konkrete typer af organisationsanalyser. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
  • Økonomiske og finansielle analyser: Der fokuseres på de overordnede formål med økonomiske og finansielle analyser og gives eksempler på konkrete analysetyper. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
  • Markedsanalyse:Der fokuseres på de overordnede formål med markedsanalyser og gives eksempler på konkrete typer af markedsanalyser. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
Undervisningsformer
Forelæsninger, workshops og øvelser

4. semester er samlet 825 studenterarbejdstimer (SAT) som fordeles på flg. måde:

Samlet udprøvning metodiske principper og udvalgte analysetyper:
205 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i fagene Metodiske principper og Udvalgte analysetyper og udarbejdelse af de tre opgaver i analysetyper.

Integreret projekt:
620 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i semestrets fag (Metodiske principper, Udvalgte analysetyper, Analyse som konstruktion) og udarbejdelse af det integrerede projekt.
Foreløbig litteratur

Endnu ikke fastlagt

Sidst opdateret den 10-08-2012