2012/2013  BA-HAP_ORGU  Organisationsudvikling

Fagområde/Category
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 10-08-2012
  • Anvendelse af fagets teorier og modeller til analyse af organisationers nøgleprocesser og udviklingsmuligheder i flere forskellige perspektiver.
  • Forklaring og sammenligning af fagets forskellige teorier og modeller, samt diskussion af deres styrker og svagheder, og anvendelighed på udvalgte eksempler/cases.
Forudsætninger
Ingen
Organisationsudvikling
Organisationsudvikling:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Maj/juni
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 24 timer

På baggrund af en af underviserne stillet caseopgave, får de studerende fra udlevering af case til senest aflevering af individuel opgavebesvarelse 24 timer. Den individuelle opgave må have et omfang af max. 5 normalsider. Ved bedømmelsen medvirker fagets undervisere.

Syge-/omprøven er en 20 minutters individuel mundtlig eksamen på baggrund af pensum. Syge-/omprøven finder sted i august.

Faget omhandler organisationens udviklingsprocesser, herunder både emergerende og igangsatte processer. Faget introducerer organisationens udviklingsprocesser på både individ-, gruppe- og organisationsplan og fokuserer på handlingsmuligheder og -rum på både medarbejder- og ledelsesplan. Udviklingsprocesserne ses i en organisatorisk kontekst som både omfatter samarbejds- og konfliktsituationer. Faget giver indblik i kompleksiteten i organisationsudvikling ved at tage udgangspunkt i relevante udviklingsprocesser og inddrage teorier til analyse og fortolkning heraf samt konkrete eksempler på både succeser og fiaskoer.

Undervisningsplanen er designet i 12 interaktive undervisningslektioner med udstrakt
studerendeinddragelse, hvorfor de studerende blandt andet forventes; a) at bidrage med indsamling af data og konkrete organisationer og deres omverdensrelationer, b) at lave
gruppearbejde, og c) deltage i øvelser med varierende indhold.

Forventet cirka anvendelse af Studenterarbejdstimer
Arbejdsbelastning