English   Danish

2012/2013  BA-HAP_PT  Psykologiske test

English Title
Psychological Tests

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Annemette Kjærgaard - Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse
Fagområde/Category
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 10-08-2012
Læringsmål
Ved prøven skal den studerende kunne:


  • Identificere og beskrive forskellige teorier for personlighed
  • Diskutere og kritisk reflektere over personlighedens målbarhed
  • Identificere og beskrive psykologiske test med hensyn til formål og opbygning, validitet og reliabilitet samt scoring og tolkning af resultater
  • Diskutere relevante problemstillinger i forbindelse med anvendelsen af test i organisationer, for eksempel i forhold til rekruttering og udvikling af medarbejdere i internationale miljøer, og/eller sammensætning af grupper med bestemte formål som kreativitet, innovation, ledelse og strategi
  • Kritisk forholde sig til væsentlige forholds betydning for anvendelse og fortolkning af psykologiske test i erhvervslivet.
Eksamen
Psykologiske test
Psykologiske test:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor


Eksamination
Individuel skriftlig hjemmeopgave med udgangspunkt i selvvalgt problemstilling inden for fagets problemstillinger, baseret på relevante dele af fagets pensum. Opgaven skal være bredt funderet i fagets pensum og skal inddrage mindst 2 tests. Omfanget af opgaver er 10 siders eksklusiv eventuelle bilag. Opgaven bedømmes af fagets undervisere med intern censur efter 7-trinsskalaen.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende forståelse personlighed og psykometri, og hvordan psykologiske test anvendes i organisationer til måling af personlighed og kognitive færdigheder. Herunder er formålet at give de studerende indblik i forskellige typer af test, som anvendes i forbindelse med rekruttering, organisering, team building, konflikthåndtering og udvikling af medarbejdere i organisationer.

En væsentlig skelnen inden for psykologisk testning er mellem personlighedstest og kognitive test. De studerende vil i forbindelse med fokus på personlighedstest få viden og indblik i personlighedsbegrebet, og hvordan dette gøres til genstand for måling i private og offentlige organisationer gennem psykologiske test. Undervisningen vil således give en grundlæggende introduktion til forskellige forståelser af personlighed og problematikker i forbindelse med måling af personlighed ved hjælp af test. De studerende vil også få en grundlæggende indføring i kognitive test, der i stadig stigende grad bliver anvendt i organisationer til at vurdere kognitive evner, hvilket for eksempel bliver brugt i forbindelse med rekruttering. De studerende vil gennem undervisningen i kognitive test få viden og indblik i, hvilken betydning kognitive evner har for arbejdslivet og hvordan de måles.

Faget har desuden til formål at gøre de studerende i stand til kritisk at reflektere over psykologiske test og deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger samt herunder at vurdere opbygningen og kvaliteten af forskellige typer af test, som bliver anvendt i organisationer.


Undervisningsformer
Den primære undervisningsform er storholdsforelæsninger. Derudover deles holdet til øvelser og der inviteres en eller flere foredragsholdere fra erhvervslivet. Endelig indgår de studerendes arbejde med test i det individuelle arbejde og i gruppearbejde som en vigtig læringsform
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 27 timer
Øvelser 6 timer
Forberedelse til forelæsning 81 timer
Forberedelse til øvelser 36 timer
Udførelse af test samt gennemgang af testresultat 18 timer
Udarbejdelse af skriftligt projekt til eksamen 37 timer
Foreløbig litteratur

Se pensum i lektionsplanen på CBS Learn.

Bogkøb

Jackson, C. (2002): Psykologisk Testning. Psykologisk forlag.'
Mahoney, B. (2011): Personality and Individual Differences. Learning Matters Ltd.

Artikler i kompendium:


Gregory, R. J. (2004). Psychological testing. History, Principles, and applications. Chapter 11: Industrial and Organizational assessment. Boston, Pearson. p. 400-424. (24 sider).
 
Hambleton, R. K. (2005). Issues, designs, and technical guidelines for adapting tests into multiple languages and cultures. In Ronald K. Hambleton et al (Eds) Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. London, Lawrence Earlbaum Associates Publishers. p. 3-38. (35 sider) - Inkluderer The International Test Commission (ITC) – guidelines for test adaptation.
 
Howard, P. J. & Howard, J. M (2001): Selection: Reducing the Risk in Hiring Decisions. In Howard, P. J. & Howard, J. M.: Personality at Work. Bard Press, p. 173-184 (11 sider).
 
Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P. (1997). Psychological Testning. Principles, applications, and issues. Washington, Brooks/Cole Publishing Company. p. 193-203. (10 sider).
 
Smith, M. & Smith, P. (2005). Testing people at Work: Competencies in Psychometric Testing. Wiley-Blackwell
 
Elektronisk tilgængeligt
 
Carless, S. A. (2009) "Psychological Testing for Selection Purposes: A Guide to Evidence-based Practice for Human Resource Professionals," The International Journal of Human Resource Management 20 (12), pp. 2517-2532.
 
Dansk Psykolog Forening (1998). ETIK. Retningslinier for brug af tests i erhvervslivet. Copenhagen, Dansk Psykolog Forening. (11 sider) [søges på nettet]
 
Dickens, W., T.  and Flynn, J., R. (2006). Black Americans Reduce the Racial IQ Gap: Evidence From Standardization Samples. Psychological Science, 17 (10). 913-920. (8 sider) [findes i bibliotekets e-baser]
 
Gottfredson, L. S. (1998). The General Intelligence Factor. Scientific American, p. 24-29 [http://www.udel.edu/educ/gottfredson/reprints/#Publications]
 
Gottfredson, L. S. (2003). The Challenge and Promise of Cognitive Career Assessment. Journal of Carreer Assessment. [http://www.udel.edu/educ/gottfredson/reprints/#Publications]
 
Gottfredson, L. S. (2008). Of What Value Is Intelligence? In Prifitera, A., Saklofske, D. & Weiss, L. G. (Eds). WISW-IV Applications for Clinical Assessment and Intervention. Amsterdam: Elsevier: 1-32 (31 sider) [http://www.udel.edu/educ/gottfredson/reprints/#Publications]
 
Heller, D., Komar, J., & Lee, W. B. (2007) The dynamics of personality states, goals, and well-being. Personality and Social Psychology Bulletin 33(6), 898. http://psp.sagepub.com/cgi/reprint/33/6/898
 
König, C.J., Klehe, U-C., Berchtold, M., Kleinmann, M. (2010). Reasons for Being Selective When Choosing Personnel Selection Procedures. International Journal of Selection and Assessment, 18, 1, 17-27  (10 sider) [CBS lib]
 
Lubinski, D. (2004). Introduction to the Special Section on Cognitive Abilities: 100 Years After Spearman’s (1904) ”’General Intelligence, ’ Objectively Determined and Measured”. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 1, 96-111  (16 sider) [findes i bibliotekets e-baser]
 
Morgeson, F.P., Campion, M.A., Dipboye, R.L., Hollenbeck, J.R., Murphy, K. and Schmitt, N (2007). Reconsidering the use of personality tests in personnel selection contexts. Personnel Psychology, 60 (3). 683-729 (48 sider) [findes i bibliotekets e-baser]
 
Mumford, T. V., C. H. Van Iddekinge, F. P. Morgeson, and M. A. Campion (2008) "The Team Role Test: Development and Validation of a Team Role Knowledge Situational Judgment Test," Journal of Applied Psychology 93 (2), pp. 250–267. 17 sider) [findes i bibliotekets e-baser]
 
Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T.J., Boykin, A.W., Brody, N., Ceci, S.J., Halpern, D.F., Loehlin, J.C., Perloff, R. and Sternberg, R.J (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51 (2). 77-101. (24 sider) [findes i bibliotekets e-baser]
 
Roberge, M.-É. and R. van Dick (2010) "Recognizing the Benefits of Diversity: When and How Does Diversity Increase Group Performance?," Human Resource Management Review 20 (4), pp. 295-308. (13 sider) [findes i bibliotekets e-baser]
 
Schmidt, F.L. & Hunter, J.E. (1998). The Validity and Utility of Selection Methods in Personnel Psychology: Practical and Theoretical Implications of 85 Years of Research Findings. Psychological Bulletin, 124, 2, 262-274  (12 sider) [findes i bibliotekets e-baser]
 
Stead, G. B. (2004) Culture and career psychology: A social constructionist perspective. Journal of Vocational Behavior 64(3), 389-406.  (17 sider) doi:10.1016/j.jvb.2003.12.006
 
Sidst opdateret den 10-08-2012