2012/2013 BA-IVK_SP1S Language description and language production 1 - Spanish
| English Title | |
| Language description and language production 1 - Spanish |
Course information |
|
| Language | Spanish |
| Exam ECTS | 5 ECTS |
| Type | Mandatory |
| Level | Bachelor |
| Duration | One Semester |
| Course period |
Autumn
1. semester |
| Time Table | Please see course schedule at e-Campus |
| Study board |
Study Board for BA in International Business Communication
|
| Course coordinator | |
|
|
| Main Category of the Course | |
|
|
| Last updated on 19-07-2012 | |
| Learning objectives | |||||||||||||||||
|
Det fælles mål for Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1, 2 og 3 er at den studerende tilegner sig viden om og forståelse af det spanske sprogs opbygning med henblik på korrekt afkodning og produktion af grammatiske strukturer, samt at den studerende opnår færdigheder i analyse i primære led samt bestemmelse af leddenes materiale. I Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1 arbejdes der bl.a. med sprogets morforlogi og syntaks med fokus på verbal-, substantiv- og pronominalsystemet. |
|||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||
|
Den studerende skal kunne: • indsætte den korrekte form af en given grundform i en spansk tekst • revidere en spansk tekst som er behæftet med fejl inden for pensummets emneområder • oversætte enkle sætninger og tekster til spansk • analysere ikke-komplekse spanske tekster på sætnings- og sætningsledsniveau samt bestemme ledmaterialet • anvende den relevante grammatiske terminologi |
|||||||||||||||||
| Course content | |||||||||||||||||
|
Præsentation af og træning i det spanske sprogs morfologi og syntaks med fokus på verbal-, substantiv- og pronominalsystemet. Præsentation af og træning i analyse af sætninger i primære led mht. funktion (dvs. verbal, subjekt, objekt mv.) og materiale (dvs. verbalsyntagme, substantivsyntagme, pronominalsyntagme, ledsætning mv.). |
|||||||||||||||||
| Teaching methods | |||||||||||||||||
|
Holdundervisning hvor træningen i produktion af grammatiske strukturer foregår ved hjælp af forskellige former for mundtlige og skriftlige øvelser, fx indsætningsopgaver og oversættelser af mindre tekster. Opgaverne løses individuelt og i grupper. Introduktionen til sætningsanalyse gives i en række fællesforelæsninger suppleret med holdundervisning. Stoffet præsenteres i forelæsningerne som følges op af træning af analysefærdighederne på de enkelte hold. |
|||||||||||||||||
| Student workload | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Expected literature | |||||||||||||||||
|
Louise Denver: Sproglige puslerier – om sætningsdannelse i spansk, Frederiksberg: Samfundslitteratur Marietje Hastrup og Lise Thorup Lauridsen: La Gramática - spansk grammatik. Gyldendal (Gyldendals Gymnasiale Grammatikker) 2008 Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |
|||||||||||||||||