2012/2013  DIP-AFID  Avanceret Fixed Income og Derivatives

Type Valgfrit
Niveau Diplom
Placering Efterår
Studienævnet for HD (FIN)
  • Lars Stentoft - Institut for Finansiering
Fagområde/Category
  • Finansiering/Finance
Sidst opdateret den 21-09-2012
Ved eksamen skal den studerende være i stand til at:

- Redegøre for teorien for de behandlede metoder til estimation af rentestrukturen, risikoneutral prisfastsættelse, stokastiske processer,samt for de behandlede metoder til prisfastsættelse af afledte aktive.

- Anvende de behandlede metoder til at estimere rentestrukturen i konkrete eksempler og i forlængelse heraf beregne relevante risikonøgletal for obligationer og anvende dette til immunisering.

- Anvende de behandlede metoder til prisfastsættelse af afledte aktiver i konkrete eksempler.

Faget fokuserer på den praktiske anvendelse af og implementering af teori og er centreret om gennemgang af regnearkseksempler og løsning af regnearksopgaver. Den studerende vil på denne måde opnå solide færdigheder i løsning af en række typer praktiske opgave ved anvendelse af regneark.

I forlængelse af den praktiske anvendelse af teori vil den studerende også opnå kompetencer i forhold til vurdering af fordele og ulemper ved konkrete løsningsmuligheder.
Avanceret Fixed Income og Derivatives:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Varighed 4 timer
Som hjælpemidler til eksamen tillades computer med Excel samt eventuelt medbragte notater,udskrifter, lærebøger og lommeregnere. Der må ikke anvendes andre hjælpemidler i elektroniskform. Således må der hverken medbringes eller anvendes tidligere bearbejdede regneark. Tilsvarendemå der heller ikke anvendes netværksadgang eller andre computerprogrammer undereksamen.
Faget indeholder følgende hovedpunkter:
  • Prisfastsættelse af obligationer
    - Rentestrukturteori og estimation af rentestruktur
    - Risikomål og risikostyring (immunisering)

• Modellering af usikkerheden i renter, aktiekurser, råvare- og
    energipriser samt vejret ved velvalgte stokastiske processer

• Prisfastsættelse af afledte aktiver:
    - Risikoneutral prisfastsættelse
    - Optioner på obligationer og aktier
    - Eksotiske optioner herunder optionsaflønning
    - Numeriske metoder (binomialmodellen og Monte Carlo
    simulation)
    - Energi, råvare og vejrderivater
Undervisningen vil veksle mellem egentlig forelæsninger, praktiske opgaver der løses i Excel og en fælles diskussion af løsningen på disse praktiske opgaver.
Sidst opdateret den 21-09-2012