2012/2013  KAN-CMJ_J70  EU Udbudsret

Type Valgfrit
Niveau Kandidat
Placering Efterår
Ændringer i skema kan forekomme
Torsdag 09.50-11.30, uge 36-38, 40,41,43-49
Fredag 09.50-11.40, uge 36
Onsdag 09.50-11.40, uge 49
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
  • Grith Skovgaard Ølykke - Juridisk Institut
Valgfagskoordinator: Susie Lund Hansen - slh.jur@cbs.dk
Fagområde/Category
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Globalisering, international forretning, markeder og studier/Globalization, International Business, markets and studies
  • Politisk ledelse, offentlig forvaltning og international politik/Political leadership, public management and international politics
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 28-06-2012
Det er fagets formål at kvalificere de studerende på teoretisk niveau, til i praksis at kunne bidrage til og deltage i offentlige indkøbs procedurer som ordregiver eller på tilbudsgiversiden, med særlige kompetencer indenfor EU udbudsretten.

• Redegøre for ordregiveres og virksomheders retsstilling på grundlag af de i fagets pensum beskrevne regelsæt, herunder identificere og forklare grundlæggende begreber inden for faget i et klart og korrekt sprog.
  • Identificere relevante retlige problemer og argumenter ud fra et komplekst materiale i konkrete eksempler.
  • Placere konkrete problemstillinger i retlige sammenhæng på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger
  • Analysere retlige problemstillinger, argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder.
  • Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde
  • Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med analysen og foretage fagligt begrundede valg af løsninger.
Forudsætninger
Faget forudsætter kendskab til jura svarende til HA(jur.).
Juridisk valgfag
EU udbudsret:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ekstern censor
Eksamensperiode Vintertermin
Hjælpemidler Uden forberedelse
Varighed 20 minutter
Mandag 17/12
Onsdag 19/12
Mandag 14/1
(angivet i prioriteret rækkefølge)

Faget fokuserer på EU udbudsret, herunder OPP (offentlige/private partnerskaber). TEUF-Traktatens almindelige regler om fri bevægelighed gælder som udgangspunkt for alle offentlige kontrakter. Derudover findes direktiver om visse større kontrakter. I EU blev de gældende udbudsdirektiver vedtaget i 2004, hvorved nye indkøbsformer blev reguleret, fx konkurrencepræget dialog, rammeaftaler, elektroniske auktioner og dynamiske indkøbssystemer – direktiverne fra 2004 undergår pt. modernisering.  Desuden findes der en omfattende praksis fra EU Domstolen, som er en central del af retsgrundlaget på udbudsrettens område. I Danmark kan sager om udlicitering og offentlige udbud indbringes for Klagenævnet for Udbud. Afgørelser fra dette nævn benyttes sammen med EU-domme til at illustrere, hvordan reglerne anvendes samt forholdet mellem EU udbudsretten og den praktiske nationale implementering heraf. Fagets pædagogik og undervisningsformer omfatter dialogforelæsninger, opgaver, cases og studenteroplæg.

Arbejdsbelastning
Deltagelse i forelæsninger 28 timer
Forberedelse til undervisningen 130 timer
Fremlæggelser 10 timer
Eksamensforberedelse 57 timer

Ruth Nielsen: Offentlige kontrakter, 4. reviderede udgave, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, Kbhvn. 2010, diverse domme og enkelte artikler fra akademiske tidsskrifter eller fra bøger.

Sidst opdateret den 28-06-2012