2012/2013  KAN-CMM_MOF  Omkostningsfordeling

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfrit
Niveau Kandidat
Placering Ændringer i skema kan forekomme
Torsdag 08.00-09.40, uge 36-50
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik, MSc
  • Jens Leth Hougaard - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
Fagområde/Category
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 28-04-2012
Faget har til formål at give de studerende et overblik over de metoder, der bruges i forbindelse med fordeling af fællesomkostninger eller fælles overskud. Ud over en gennemgang baseret på en økonomisk teoretisk opfattelse af problemstillingen vil faget også dække aspekter omkring praktiske beregningsmetoder.
Forudsætninger
Ingen forudsætninger ud over mikroøkonomi som på HA(mat). Faget kaster lys over problemstillinger inden for en række andre fagområder (finansiering, corporate governance, forsikring, personaleledelse, markedsregulering, osv
Eksamen
Mundtlig eksamen pba synopsis:
Prøveform Mundtligt med skriftligt forlæg
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterårstermin
Hjælpemidler Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Individuel mundtlig eksamen pba synopsis som har en max. længde på 3 sider for individuelle besvarelser, max. 5 sider ved besvarelse i grupper á 2-3 studerende.

Først introduceres problemstillingen omkring omkostnings- og overskudsfordeling. Dernæst behandles tilfældet med diskrete omkostningsfunktioner som et kooperativt spil.

Kernen og forskellige løsningsbegreber som Shapley-værdien, Nucleolus og Lorenz-mængden omtales og fortolkes i en omkostningsfordelingssammenhæng. Analysen udvides til at dække kontinuerte omkostningsfunktioner (Ramsey-priser, Aumann-Shapley priser m.v.)

Endelig specificeres agenternes præferencer og strategisk adfærd analyseres, blandt andet ved at undersøge muligheden af en Nash-ligevægt i det kooperative spil, som genereres af en given omkostningsfordelingsregel.
Forelæsninger suppleret med opgaveregning og studenterfremlæggelser.
Noter og udvalgte artikler

Orienterende litteratur
Moulin, H. Axiomatic cost and surplus sharing. Chp. 6 of : K. Arrow, A.K. Sen, K. Suzumura. Handbook of Social Choice and Welfare, Vol. 1, Elsevier, Amsterdam , 2002.
Sidst opdateret den 28-04-2012