2012/2013  KAN-FIR_FR53  International Finance

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Niveau Kandidat
Placering Efterår
Studienævnet for cand. merc.
  • Christian Wagner - Institut for Finansiering
Fagområde/Category
  • Finansiering/Finance
Sidst opdateret den 09-07-2012
Det er formålet med faget at give den studerende kendskab til en række basale begreber inden for international finansiering. Faget dækker i øvrigt en række emner: (i) bestemmelsen af valutakurser, herunder effektiviteten af valutamarkederne, (ii) virksomhedens sikring mod valutakursudsving, samt (iii) fordele/omkostninger for virksomheder og investorer ved transaktioner i forskellige valutaer. Endelig diskuteres i faget en række aktuelle problemstillinger på de internationale finansielle markeder.
  • Dokumentere viden om teorier, metoder og modeller samt kendskab til praktiske og institutionelle forhold i henhold pensumlister/ forelæsningsplaner
  • Vise evne til at anvende teorier, metoder og modeller på konkrete problemstillinger
  • Rredegøre for nøglebegreber i international finansiering (nominel valutakurs, nominel effektiv/real effektiv valutakurs, konvertibilitet, kapitalrestriktioner, betalingsbalancebegreber m.v. )
  • Redegøre for indretningen af penge- og valutapolitik i udvalgte lande (euro-landene, USA, Sverige, Norge, Japan, Danmark, UK)
  • Redegøre for bestemmelse af forward-valutakurs (dækket renteparitet)
  • Kunne hovedtrækkene i udviklingen af det internationale monetære system
  • Redegøre for purchasing power parity (PPP) samt have kendskab til, i hvilket omfang PPP er opfyldt
  • Teorier for rentebestemmelse i en åben økonomi, herunder udækket renteparitet
  • Redegøre for valutamarkedets effektivitet
  • Have kendskab til hovedtræk i makroøkonomiske teorier for valutakursbestemmelse samt have kendskab til forklaringer på valutakriser
  • Redegøre for hovedproblemer omkring virksomhedens valutastrategi (identifikation af valutaeksponering, omfang af hedging, praktisk implementering af strategi)
  • Redegøre for hedgingstrategier i forbindelse med transaktionseksponering og økonomisk eksponering
International Finance
International Finance:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler Uden hjælpemidler
Varighed 4 timer
Individuel 4 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler (af tekniske hjælpemidler må der dog medbringes Texas Instruments TI-30X IIS (solar) og Texas Instruments TI-30X IIB (batteri), TI-30X IIS/IIB, TI-30XS MultiView and TI-30XB MultiView). Jf. Reglement for skriftlige stedprøver på CBS.Prøven er intern og bedømmelsen foretages alene af en lærer. afholdes ordinær eksamen i januar og syge-/omprøve i marts

Nøglebegreber:
Organisation af valutamarkedet
Udviklingen af det internationale monetære system og status for aktuelle valutaregimer
Purchasing power parity: Er varemarkeder internationalt integrerede?
Teorier for valutakursbestemmelse
Valutamarkedets effektivitet
Virksomhedens valutastyring: generelle problemer
Instrumenter på valutamarkedet: futures, optioner, swaps
Valutastyring: transaktionseksponering
Valutastyring: økonomisk eksponering, translationseksponering
Virksomhedens finansiering på internationale markeder
Er der finansiel integration?
International portefølje management
Virksomheders etablering i udlandet, politisk risiko
Aktuelle internationale økonomiske problemstillinger, aktuelle tendenser på valutamarkedet

Undervisningen består af forelæsninger suppleret med opgaver (cases). Gennemgangen af opgaverne sker i tilknytning til undervisningen. Undervisningen foregår på engelsk.

Piet Sercu. International Finance: Theory into Practice, Princeton University Press.

Sidst opdateret den 09-07-2012