2013/2014 BA-EUB_DEU1 Danmark i Europa
English Title | |
Denmark in Europe |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
1. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-08-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||
Ved afslutningen af kurset inden for
den europæiske kontekst, skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||
Dette kursus vil give en
grundlæggende introduktion til den Europæiske Union, således at
studerende vil have en forståelse for den kontekst i hvilken dansk
og europæisk erhvervsliv arbejder – herunder kan den betydning
forholdene/situationen/reglerne i EU har for de europæiske lande,
der står uden for EU, samt forskellene mellem EU og alternativerne
EØS og EFTA inddrages.
Kurset vil bestå af en række indledende storforelæsninger, hvor kursets hovedtemaer vil blive slået an, samt en række holdøvelser i mindre grupper, hvor der vil være mulighed for at diskutere en række både aktuelle og/eller principielle temaer i mindre grupper. Kurset starter med en indledende oversigt over EU, den historiske udvikling, traktatgrundlaget og den institutionelle opbygning samt en oversigt over de væsentligste forskelle mellem EU og EFTA/EØS. Herefter vil kurset omhandle Danmarks forhold til EU, og hvilken betydning vores unionsmedlemsskab har for Danmark og dansk erhvervsliv. Vi vil herunder komme ind på de fire forbehold, som Danmark har haft siden 1993, og deres betydning for Danmarks position i EU. Danske EU-politiske procedurer og arbejdsformer af relevans for dansk erhvervsliv vil også blive dækket, og der vil være eksempler fra dansk erhvervspolitik i den europæiske kontekst. Herfra flyttes fokus til en række af EU’s politikker, især de områder, som har stor indflydelse på erhvervslivets rammevilkår. Dette kan f.eks. inkludere områder som handelspolitik og toldunion, det indre marked og de fire friheder, budget-spørgsmål, ØMU samt finanspolitisk koordinering. Disse vil blive diskuteret med udgangspunkt i Danmark og danske forhold |
|||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||
Undervisningen vil delvis bestå af storforelæsninger og delvis af øvelsestimer med bl.a. arbejde i grupper, workshops og studenterfremlæggelser. | |||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
14-08-2013