2013/2014
BA-HAF_MIKO_1 Mikroøkonomi
English Title |
Micro Economics |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Peter Wieth-Klitgaard - Økonomisk Institut
(ECON)
|
Ekstern lektor Peter
Wieth-Klitgaard |
Primære
fagområder |
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den
09-07-2013
|
Læringsmål |
De studerende forventes ved fagets
afslutning at kunne:
- anvende de økonomiske teorier og modeller til konkret
opgaveregning/problemløsning
- vælge korrekt metode
- forklare resultater inden for modellernes
rammer
|
Prøve/delprøver |
Mikroøkonomi:
|
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
December/januar |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Egne bøger og kompendier
- Tilladte lommeregnere
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at
prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som
mundtlig prøve i stedet.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eneste tilladte hjælpemidler er
pensumbogen - Frank: "Microeconomics" samt trykte
kompendier/formelsamlinger og godkendt
lommeregner.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget introducerer de studerende til de
grundlæggende mikroøkonomiske teorier og modeller og har et tredelt
formål: at stimulere interessen for mikroøkonomi som fagdisciplin,
samtidig med at de studerende gerne skal kunne både forstå,
relatere og reflektere over stoffet samt anvende de gennemgåede
modeller og teorier til konkret opgaveregning/problemløsning. Den
skriftlige eksamen og de hermed konsistente læringsmål, jf. neden
for, tager primært sigte på opgaveregning/problemløsning.
Faget omfatter: økonomisk/rationel tænkemåde, udbud
og efterspørgsel, forbrugsvalg, individuel efterspørgsel og
markedsefterspørgsel, produktion, omkostninger og markedsformerne
fuldkommen konkurrence, monopol og oligopol.
|
Undervisningsformer |
Tavleforelæsninger med god mulighed
for spørgsmål og diskussioner – tre forelæsningsgange anvendes til
gennemgang af eksamenslignende opgavesæt, som udsendes en uge
inden. Endvidere øvelsestimer. |
Arbejdsbelastning |
Forberedelse til undervisning |
89 timer |
Deltagelse i undervisning |
64 timer |
Forberedelse til eksamen |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Frank, Robert H.: "Microeconomics and Behavior",
McGraw-Hill, 8th ed., 2009;
(paperback).
|
Sidst opdateret den
09-07-2013