Læringsmål |
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at kunne:
- redegøre for centrale begreber og begrebssammenhænge inden for
hvert af de teoretiske perspektiver, som der arbejdes med på
faget
- formulere en relevant problemstilling med udgangspunkt i fagets
teoretiske perspektiver og en empirisk case
- have en god forståelse for og frit kunne diskutere sammenhænge
mellem fagets teoretiske perspektiver
- sammentænke teori og empiri på en sådan måde, at den teoretiske
forståelse bidrager til at udvide konventionelle forståelser af det
empiriske fænomen, som studeres
- reflektere kritisk og indsigtsfuldt over begrænsningerne ved
den tilgang, som er valgt
|
Prøve/delprøver |
Organisering
og samfund:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Der er mulighed for at studerende kan skrive
opgaven individuelt, og dermed også blive eksamineret individuelt
til den mundtlige prøve. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
2-3 personer: max. 10 sider
4-5 personer: max. 15 sider
(1 pers.: max. 5 sider) |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
December/januar |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Miniprojektet skal indeholde en
problemformulering og en analyse, der tager udgangspunkt i
Udkantsdanmark-casen. I må med andre ord ikke skrive en rent
teoretisk opgave. Miniprojektet skal indeholde en problemstilling,
en problemformulering samt en diskussion og en perspektivering af
den valgte problemstilling ud fra fagets teoretiske univers. Det er
et ret åbent sæt af fordringer, der kan indløses på mange
forskellige måder. I overensstemmelse med fagets overordnede
formål, vil der i eksamen blive lagt vægt på evne til at omsætte
teori i interessante og originale analyser. Det betyder, at I i
mindre grad er forpligtede på en lang og formel redegørelse for
metode eller på lange redegørelser for teori. I kan gå lige til
sagen og anvende fagets teoretiske perspektiver på den relevante
case.
Det er ikke meningen, at I skal bruge mange ressourcer på at
researche casen. Til eksamen lægges der først og fremmest vægt på,
at I får sat jer ind i og arbejdet med fagets teoretiske
perspektiver. Der lægges mindre vægt på empirisk dybde.
Arbejdet med eksamenscasen foregår i grupper. Gruppestørrelsen til
eksamen er 2-5 studerende, og essayets omfang er 10-15 sider.
Eksamensformen er mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i det
afleverede miniprojekt. Projektet afleveres før jul, og eksamen
finder sted primo januar. En detaljeret beskrivelse af
eksamenskrav/vurderingskriterier udleveres i forbindelse med
workshop I.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Organisering og samfund (OS) er en
introduktion til sociologiske og filosofiske analyser af
organisationer. Faget præsenterer en række centrale
filosofiske/sociologiske teoretikere. Fagets formål er imidlertid
ikke blot forståelsen af disse teoretikere i sig selv men derimod
teoriernes anvendelighed i analyser af forskellige fænomener i
organisationer. Organisering og samfund rækker udover gængse
organisationsteorier ved at præsentere nogle analytiske
perspektiver, som ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med
organisationers umiddelbare selvforståelse. Faget tager således fat
i filosofiske grundbegreber som bl.a. ideologi, magt, identitet,
arbejde, beslutning og rationalitet for at se på, hvordan disse
udfolder sig i organisationers praksis. Det overordnede mål med
faget er at bibringe jer en refleksiv og mangefacetteret forståelse
af organisationers virke i en samfundsmæssig kontekst. Faget vil
også give jer teoretiske begreber og analytiske værktøjer, som vil
være anvendelige i forbindelse med det afsluttende projekt på 6.
semester. Værktøjer, forståelsesrammer og strategier, som kan virke
integrerende i spændingsfeltet mellem filosofi og økonomi.
OS lægger sig – ikke mindst – i forlængelse af faget ”Organisation
og ledelse” på 3. semester – et fag, som tager sigte på at bibringe
jer en grundlæggende forståelse af organisationen/virksomheden som
en økonomisk og social enhed. OS tilsigter en faglig progression,
hvor der lægges op til mere filosofisk og sociologisk informerede
forståelser af organisationer og deres samtid. |
Undervisningsformer |
Faget er bygget op omkring fire
undervisningsblokke, hvori de følgende fire teoretiske perspektiver
præsenteres:
1) Niklas Luhmanns systemteori
2) Michel Foucaults styringsanalyse
3) Peter Sloterdijks affektanalyse
4) Slavoj Žižeks ideologianalyse
Hvor blot rummer en række forskellige undervisningselementer. Der
vil være et element af forelæsning, hvor teoriernes grundbegreber
og hovedargumenter præsenteres. Der vil også være et element af
caseundervisning, hvor en mindre case løses i plenum. Og endelig
vil der indgå et element af gruppearbejde, hvor de studerende
diskuterer stillede spørgsmål.
Mellem hver undervisningsblok er der er oplæg og efterfølgende
diskussion med en gæst fra ’virkeligheden’. Disse oplæg tjener som
en form for empiriske indslag, der indrammer kursets gennemgående
problematik.
Eksamenscase
I den sidste tredjedel af kurset skal I arbejde med den case, som
danner grundlag for eksamen. Denne case er Udkantsdanmark.
Arbejdet med eksamenscasen indledes med en workshop, der præciserer
rammerne for case og herunder først og fremmest hvad der
kende¬tegner en god problemstilling.
Derefter følger endnu en workshop, hvor der fokuseres på, hvad der
kendetegner en god analyse. |
Foreløbig litteratur |
PENSUM:
Med undtagelse af enkelte tekster, som lægges ud på Learn og
indgår den øvrige pensumlitteratur i fagets kompendium.
Bemærk! Vores kommunikation med jer om faget vil i alt væsentligt
foregå gennem Learn, så det er vigtigt, at I løbende holder jer
orienteret om, hvad der sker på denne platform.
Skal anskaffes:
Fogh Jensen, Anders: Projektsamfundet (Aarhus: Aarhus
Universitetsforlag, 2009)
Foreløbig litteraturliste er derudover:
Andersen, N. Å. (2002): Polyfone organisationer. Nordiske
Organisasjons Studier. 4(2). pp. 25-51
Bjerg, O. (2009): Etik uden moral – Det gode menneske i det
postmoderne samfund, København: Museum Tusculanum: 17-25
Bjerg, O. (2012): Galningen på podiet. I: XX. Hans Reitzels Forlag
(13 s)
Bjerg, O. (upub): Making Money – The Philosophy of Financial
Capitalism. 16-30
Böhm, S. og Christian De Cock (2005): Everything you wanted to
know about Organization Theory... but were afraid to ask Slavoj
Žižek. In: Contemporary Organization Theory. Oxford: Blackwell:
279-291
Collins, James C. og Porras, Jerry I. (2011): Building Your
Company’s Vision. In: On Strategy. Boston: Harvard Business Review
Press.
Luhmann, N. (2000): Sociale systemer – Grundris til en almen
teori, København: Hans Reitzels Forlag: 48-76
Nassehi, Armin (2005): Organizations as decision machines:
Niklas Luhmann’s theory of organized social systems. In:
Contemporary Organization Theory. Oxford: Blackwell 178-191
Penguin books.
Zizek, S. (1989): Ideologiens sublime objekt. København:
Hans Reitzels Forlag: XX-XX.
|