English   Danish

2013/2014  BA-HAJ_CSR  CSR og strategi

English Title
CSR and Strategy

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Placering Fjerde quarter
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
Kursusansvarlig
  • Jacob Lyngsie - Institut for Strategi og Globalisering (SMG)
Primære fagområder
  • Forretningsetik, værdiledelse og CSR/Business Ethics, value based management and CSR
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 31-07-2013
Læringsmål
Læringsmålene for dette kursus er følgende:
1) Studerende vil lære en række essentielle og nyttige grundlæggende værktøjer, forankret i modernet mikroøkonomi, perspektiveret til CSR.
2) Studerende vil få værktøjer, der kan anvendes til at vurdere, for eksempel om et input skal produceres internt eller købes i markedet, hvor stærke incitamenter skal være inde virksomhederne; hvordan omdømme påvirker købsbeslutninger og kontrakt design; kontraktlighed i forhold til CSR, frivillighed-kontrakt problemer.
Prøve/delprøver
Corporate Social Responsibility og strategi:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 7 døgn til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forårstermin
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset giver en introduktion til den moderne mikroøkonomi i forhold til virksomhedens organisation. Det inddrager centrale begreber såsom asymmetrisk information, efficiens, incitamenter, ejendomsrettigheder, specifikke aktiver mv., og viser, hvordan disse i et spilteoretisk perspektiv udgør byggestenene i en økonomisk tilgang til organisationer. Dette reflekteresi inddragelsen af Corporate Social Responsibility (CSR). Dette giver  de studerende indsigt i, hvordan stigende krav fra samfundet og interessenter om arbejde med social og miljømæssige forhold kan anskues fra et virksomhedsteoretisk perspektiv.
 

Undervisningsformer
Undervisningen vil bestå af klasseundervisning, case-beskrivelser og discussion.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis (ret til ændringer forbeholdes):
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 40 timer
Forberedelse 131 timer
Eksamensforberedelse 35 timer
Foreløbig litteratur
Udgangspunkt i bogen:
George Hendrikse, 2003: Economics and Management of Organizations, McGraw-Hill 
 
Suppleret med klassiske og centrale artikler fra CSR- og virksomhedsteori litteraturen samt blive sat i spil med en række cases gennem hele kurset.
 
Sidst opdateret den 31-07-2013