2013/2014
BA-HAMIKRO Mikroøkonomi
English Title |
Microeconomics |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig |
- Leslie Christensen - Økonomisk Institut
(ECON)
|
Sekretær: Christel
Sølvsten, chs.eco@cbs.dk |
Primære
fagområder |
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den
15-08-2013
|
Læringsmål |
Den studerende skal ved afslutningen
af faget kunne:
- Forklare indholdet i grundlæggende mikroøkonomiske begreber som
fx alternativ omkostning, markedsligevægt, moral hazard, risiko
aversion og eksternaliteter.
- Beskrive og forklare de væsentligste forudsætninger for
mikroøkonomiske modeller som fx modeller for udbud og
efterspørgsel, ufuldkommen konkurrence og generel ligevægt.
- Grafisk illustrere indholdet i disse modeller samt udføre
simple analyser fx relateret til offentlig regulering.
- Algebraisk løse simple økonomiske problemstillinger som fx
nytte- og profitmaksimering, udbud lig med efterspørgsel, samt
algebraisk at bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som
fx pris, mængde og profit.
- Vurdere hvorvidt en angivet løsning til en økonomisk
problemstilling er plausibel.
- Numerisk anvende standard mikroøkonomisk værktøj som fx
priselasticitet og skalaafkast
- Anvende mikroøkonomisk indsigt til at forklare væsentlige
aktuelle politikspørgsmål relateret til
mikroøkonomi.
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
At de studerende kan læse engelsk
faglitteratur samt deltage i faglige aktiviteter på engelsk.
Herudover er det en fordel at have grundlæggende kendskab til
matematik svarende til B og A niveau. |
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af to delprøver:
Midtvejsprøve: | Vægt | 30% | Prøveform | Skriftlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Opgavetype | Multiple choice | Varighed | 2 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Efterårstermin | Hjælpemidler der må medbringes | Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
| Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at
prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som
mundtlig prøve i stedet. Hvis mundtlig prøve, vil denne være
20 minutter med bi-eksaminator.
Eksamensformen vil fremgå af eksamensopslaget for syge/omprøven,
der uploades på studiets sider på e-campus. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Hvis mundtlig prøve vil den foregå efter
følgende retningslinier: Den studerende trækker et spørgsmål som alene er
udgangspunkt for eksaminationen på 20 minutter. Efterfølgende vil der blive bedt om både at
forklare og i mange tilfælde også at beregne relevante størrelser
indenfor pensum. |
Afsluttende
prøve: | Vægt | 70% | Prøveform | Skriftlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 4 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Vintertermin | Hjælpemidler der må medbringes | Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
| Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at
prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som
mundtlig prøve i stedet. Hvis mundtlig prøve, vil denne være
20 minutter med bi-eksaminator.
Eksamensformen vil fremgå af eksamensopslaget for syge/omprøven,
der uploades på studiets sider på e-campus. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Hvis mundtlig prøve vil den foregå efter
følgende retningslinier: Den studerende trækker et spørgsmål som alene er
udgangspunkt for eksaminationen på 20 minutter. Efterfølgende vil der blive bedt om både at
forklare og i mange tilfælde også at beregne relevante størrelser
indenfor pensum. |
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formål
Det er fagets målsætning at give de studerende en indføring
i a) den enkelte forbrugers og den enkelte virksomheds rationelle
adfærd på et givent marked, b) hvilke konsekvenser denne adfærd har
for prisfastsættelse og mængdeallokering på markeds- og
brancheniveau, og c) den påvirkning forbrugernes og virksomhedernes
handlinger har på velfærden for alle i økonomien.
Indhold
Kurset tager udgangspunkt i teorier for den enkelte rationelt
agerende husholdnings og virksomheds adfærd under fuldkommen
information. Der lægges vægt på analyse af, hvorledes den enkelte
husholdning og virksomhed tilpasser sig ændringer i sine
omverdensbetingelser. Disse ændringer kan f.eks. være i udefra
givne priser, i antallet af agenter på markedet, eller i
skattesatser.
Følgende emner tages op:
- Den rationelle forbrugers valg under fuldkommen
information.
- Er den rationelle model korrekt: Adfærds- og eksperimentel
økonomi.
- Forbrugernes og virksomhedernes interaktion på et marked i
ligevægt.
- Strategisk adfærd på markeder med flere konkurrerende
virksomheder.
- Eksternaliteter, en introduktion til law and economics.
- Offentlige goder, offentlige virksomheder og
privatisering
|
Undervisningsformer |
Der anvendes forelæsninger, øvelser
samt MyEconLab.
En af forelæsningerne vil foregå hos Dong Energy A/S i
Gentofte. |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
42 timer |
MyEconLab & MyMathPlus |
65 timer |
Forberedelse |
46 timer |
Eksamen |
53 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Under udarbejdelse: Microeconomics HA -ALM, Global
Edition Compiled by Leslie Christensen og Jens Helmer
Rasmussen Pearson International.(med access
code)
|
Sidst opdateret den
15-08-2013