English   Danish

2013/2014  BA-HAP_HRM  Human Resource Management

English Title
Human Resource Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Christian La Cour - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 11-07-2013
Læringsmål
Ved prøven skal den studerende demonstrere sikkerhed i:
  • 1. Anvendelse af fagets teorier og modeller, som anført i fagbeskrivelsen, til analyse af de psykologiske og økonomiske konsekvenser af en given HRM-løsning. I den forbindelse skal den studerende gøres i stand til at vurdere og fremkomme med alternative løsningsforslag ud fra et forretningsmæs¬sigt / helhedsorienteret perspektiv.
  • 2. Forklaring og sammenligning af fagets forskellige teorier og modeller, samt diskussion af deres styrker og svagheder, og anvendelighed på udvalgte eksempler/cases.
  • 3. Selvstændigt at kunne skabe sig et overblik over aktiviteter indenfor Human Ressource Management, herunder være i stand til at finde modeller/teorier relateret til løsning af en given opgave eller problemstilling.
Prøve/delprøver
Human Resource Management:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode December/januar
Syge-/omprøve
Anden prøveform
Syge-/omprøve er en 20 minutters individuel mundtlig eksamen på baggrund pensum.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget fokuserer på virksomhedens forskelligartede opgaver, processer og aktiviteter indenfor Human Resource Management (HRM), (ressourceplanlægning, rekruttering, kompetenceudvikling og organisatorisk læring, leder- og ledelsesudvikling, belønnings- og præstationsledelse, afvikling/afskedigelse og personalejura), herunder psykologiske og økonomiske konsekvenser af HRM-løsninger. Det inddrager modeller og teorier fra HRM, social-, kognitions-, og personligheds-psykologi, samt diverse optimerings- og styringsmodeller. Der vil i faget blive lagt vægt på at give den studerende kompetencen til at evaluere og redegøre for HRM-aktiviteterne ud fra en flerhed af perspektiver – herunder redegøre for de økonomiske og psykologiske antagelser, der ligger til grund for de anvendte modeller/teorier.

Undervisningsformer
Undervisning og små workshops. Cases, gæsteindlæg og opponentgrupper planlægges anvendt hvor hensigtsmæssigt

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis:
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 51 timer
Læsning af pensum 87 timer
Caseforberedelse 32 timer
Eksamen (forberedelse og deltagelse) 36 timer
Foreløbig litteratur

Se pensum i lektionsplanen på CBSlearn.

Faget tager udgangspunkt i HRM-grundbogen ”Human Ressource Management – A Contemporary Approach” 6. udgave 2010.Julie Beardwell and Tim Claydon, Prentice Hall. Den indeholder alle væsentlige aktiviteter inden for HRM-cyklussen.
Herudover vil Cranet E undersøgelsen om HRM i Danmark og danske HRM tekster blive inddraget under behandling af de enkelte HRM aktiviteter for at sikre forståelse for HRM i dansk kontekst.
 
Obligatorisk
Bøger:
 

  • Human Resource Management – A Contemporary Approach” 6. udgave 2010.Julie Beardwell and Tim Claydon, Prentice Hall . (281 s.)
  • Haslebo, Gitte: Relationer i organisationer, Dansk Psykologisk forlag, 2006. Kap. 12  (35 s). 
  • la Cour. Christian. ”Introduktion til dansk arbejdsret” 1. udgave, Hans Reitzels Forlag, 2011 (150 s)

 
(I alt 466 s.)
 
                                      
Kompendium til HA (Psyk) 3. semester efterår 2013
 

Materialet i dette kompendium er trykt i den række følge det anvendes i undervisningen.

1 Session Introduktion til faget og Strategic Human Resource Management
 
1) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM. 2009, Routledge, kap. 4  ”Critical perspective in SHRM ” ( 12 s. )
2) Rogaczewska, Larsen og Znaider: HRM ved en milepæl. Cranet-undersøgelsen 2003. Center for Ledelse og CBS/IOA Kap. 2 ”HR-strategi og funktion i forandring” (27 s)
 
2/1 Session HR funktionens rolle/roller og Personaleplanlægning
 
3) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM. 2009, Routledge, kap. 11
“HR competencies that make a difference” (24 s)
 
4) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM, 2009, Routledge, kap 12 “The next evolution”
( 17 s. )
 
5) Creating People Advantage -
HR Challenges through 2015, Boston Consulting Group (2008) (8 sider)

2/2 Session Personaleplanlægning
6) Henrik Holt Larsen: Licence to work, 1. udgave 2006 . Valmuen
Kap 7 ”Personale-planlægning” (17 s.)

3 Session Jagten på talent
 
7) Hasselbo, Lyndgaard (2008): Anerkendende HR og org.udv., Dansk Psykologisk Forlag, Kap. 5 ”Tiltrækning og rekruttering” (19 s.)
 
4 Session Belønnings- og præstationsledelse
 
8) Dick Grote –Conference Board Review, 08/09 2008, “Passing Judgement” (8 s.)
 
9) Storey et al. Routledge Companion to SHRM, 2009, Routledge,
Kap. 14 «Compensation» (20 s)
 
5 Session Motivation og engagement
 
10) John Arnold et. al. Work Psychology – Prentice Hall 5. udg. 2010 , Kap. 8 «Approaches to motivation and work design» (50 s.)
 
11) Storey et al. Routledge Companion to SHRM, Routledge, 2009, Kap. 18 «Employee Engagement» (15 s.)
 
6 Session Kompetenceudvikling (KU) og læring
 
12) Guldbrandsen: Kompetencekraft. Kap. 1-2 (65 s.)
 
13) Holt Larsen m.fl. Kompetenceudvikling og videnmedarbejdere i staten. Valmuen, 2006 Kap 2 (19 s.)
 
7/1 Session Ledelse og lederudvikling og Karriereudvikling
 
14) Goleman, Boyatzis og McKee: Følelsesmæssig intelligens i lederskab, 2002 Børsen, Appendiks A (3. s)
 
15) Larsson, Peter: Ledere lærer ledere at lære (Action Learning), Valmuen 1987, første del (10 s)
 
16) Tangkjær, Christian (2005) De mange ledelsesredskaber I Nordisk Administrativt tidsskrift (10 s.)
 
7/2 SessionTrivsel og Stress
 
17) Agervold, Mogens, Det psykosociale arbejdsmiljø, 1998, Aarhus University press
Kap. 4+5, (37 s.)
 
18) Hasselbo, Lyndgaard (2008): Anerkendende HR og org.udv., Dansk Psykologisk Forlag, Kap. 7 (24 s.)
 
8 Session International og interkulturel HRM
 
Intet kompendiemateriale
 
9 Session Afskedigelse/afvikling
 
19) Henrik Holt Larsen: Licence to work. ”Afskedigelser, et spørgsmål om værdighed”, Kap. 17 (10 s)
 
10 Session Personalejura
Intet kompendiemateriale

I alt 387 sider.
 
I alt ca. 853 siders obligatorisk pensum
 
Supplerende litteratur
 
  • Asplund, Johan: Det sociale livets elementäre former, Bokforlaget Korpen, 1987. Kap. 2 s. 29-34, kap. 13 s. 139-152, kap. 15 s. 170-178, kap. 17 s. 199-210 (37 s).
  • Becker, Gary S.: “Human Capital – A Theoretical and Emperical Analysis with Special Reference to Education”, The University of Chicago Press, 1994 (412 s)
  • Boxall & Purcell: Strategy and Human Ressource Management, kap. 1  (24 s)
  • Bukh, Per Nikolaj, Frederiksen, Jens og Hegaard, Mikael W.: ”Balanced scorecard på dansk – Ti virksomheders erfaringer”, Børsens Forlag A/S, 2000. Kap. 1 (om BSC-modellen), 2 (BSC på flere niveauer). (28 s).
  • Goleman, Boyatzis og McKee: Følelsesmæssig intelligens i lederskab, Børsens Forlag A/S, 2002., Appendiks B om lederskabskompetencer. (5 s).
  • Goleman, Daniel: Følelsernes intelligens på arbejdspladsen, Borgen, 2000. Kap. 1, 2, 3 (IQ og EI), 10, 11 (indlæring af EI samt kompetenceudvikling), 13 (organisatorisk intelligens), Tillæg 1-5 (begreber). (135 s).
  • Goleman, Daniel: Følelsernes intelligens, Borgen, 2000. Kap. 1-8 (følelsesmæssige intelligenser). (165 s).
  • Cooperrider & Whitney: Appreciative inquiry. Introduction og kap.1 (24 s) "Rethinking Human organisation toward a positive theory in change" , 1999, Stipes Publishing LLC, Champaign, Illinois.
  • Guldbrandsen, Klaus: Down-sizing – en vigtig ledelsesdisciplin I en turbulent verden (HD(O)) kompendium, bind 2
  • Guldbrandsen, Klaus: Kompetencekraft, Børsen 2003
  • Hackmann & Oldham (om motivationsteori/jobdesignteorien)
  • Ibsen og Christensen: Løn som fortjent
  • Lawler, Edward E.: Rewarding Excellence, San Francisco, 2000. Kap. 1 (kobling organisationen), 2 (løntyper), 3 (motivation), 8 (evalueringer), 11 (design). (129 s).
  • McGregor, Douglas: The Human Side of Enterprise i Leadership and Motivation – Essays of Douglas McGregor: (Teori X og Y samt Maslow), MIT Press, 1966. (19 s).
  • O’Driscoll, Michael P. & Taylor, Paul J: Det strukturerede jobinterview, Dansk Psykologisk Forlag
  • Ottesen, Jens: Om motivationsteori
  • Rogaczewska, Larsen og Kristensen: HRM – vejen til innovation, strategi og performance, Copenhagen Business School, 2004. Kap. 3-7 (61 s).
  • Simons, Robert: Performance Measurement & Control Systems for Implementing Strategy, Prentice Hall, USA 2000. Kap. 1 og 9 (økonomi og måling), (36 s).
  • Storey, John: Human resource management – a critical text; Thomson Learning, kap. 2, 10, 17, 18 (59 s.)
  • Taylor, Frederick W.Artikel: The Principels of Scientific Management i H.F. Merrill: Classics in Management, New York, 1960. (32 s).
  • Wanous, John P. Recruitment, Selection, Orientation and Socialisation of newcomers, Addison- Wesley Publishing Company Inc. second edition 1992, kap.1-4, evt. Kap. 5 & 7, (90 s.)
  • Weightman, Jane: Managing people, CIPH House, sc.edition 2004, kap. 14 Performance management (10 s)
  • Ulrich. Dave: HR-champion, Harvard Business School Press, 1997
  • Ulrich, Dave: The HR Value Proposition, Harvard Business School Press, 2005
  • Yukl, Gary "Leadership in Organisations". Kapitel 13: Developing Leadership Skills (24 s.)

                                               
 
 

Sidst opdateret den 11-07-2013