2013/2014 BA-HAP_HRM Human Resource Management
English Title | |
Human Resource Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-07-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Ved prøven skal den studerende
demonstrere sikkerhed i:
|
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Faget fokuserer på virksomhedens forskelligartede opgaver, processer og aktiviteter indenfor Human Resource Management (HRM), (ressourceplanlægning, rekruttering, kompetenceudvikling og organisatorisk læring, leder- og ledelsesudvikling, belønnings- og præstationsledelse, afvikling/afskedigelse og personalejura), herunder psykologiske og økonomiske konsekvenser af HRM-løsninger. Det inddrager modeller og teorier fra HRM, social-, kognitions-, og personligheds-psykologi, samt diverse optimerings- og styringsmodeller. Der vil i faget blive lagt vægt på at give den studerende kompetencen til at evaluere og redegøre for HRM-aktiviteterne ud fra en flerhed af perspektiver – herunder redegøre for de økonomiske og psykologiske antagelser, der ligger til grund for de anvendte modeller/teorier. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Undervisning og små workshops. Cases,
gæsteindlæg og opponentgrupper planlægges anvendt hvor
hensigtsmæssigt
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis: |
|||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Se pensum i lektionsplanen på CBSlearn.
Materialet i dette kompendium er trykt i den række følge det
anvendes i undervisningen.
1 Session Introduktion til faget og Strategic Human Resource Management 1) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM. 2009, Routledge, kap. 4 ”Critical perspective in SHRM ” ( 12 s. ) 2) Rogaczewska, Larsen og Znaider: HRM ved en milepæl. Cranet-undersøgelsen 2003. Center for Ledelse og CBS/IOA Kap. 2 ”HR-strategi og funktion i forandring” (27 s) 2/1 Session HR funktionens rolle/roller og Personaleplanlægning 3) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM. 2009, Routledge, kap. 11 “HR competencies that make a difference” (24 s) 4) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM, 2009, Routledge, kap 12 “The next evolution” ( 17 s. ) 5) Creating People Advantage - HR Challenges through 2015, Boston Consulting Group (2008) (8 sider) 2/2 Session Personaleplanlægning 6) Henrik Holt Larsen: Licence to work, 1. udgave 2006 . Valmuen Kap 7 ”Personale-planlægning” (17 s.) 3 Session Jagten på talent 7) Hasselbo, Lyndgaard (2008): Anerkendende HR og org.udv., Dansk Psykologisk Forlag, Kap. 5 ”Tiltrækning og rekruttering” (19 s.) 4 Session Belønnings- og præstationsledelse 8) Dick Grote –Conference Board Review, 08/09 2008, “Passing Judgement” (8 s.) 9) Storey et al. Routledge Companion to SHRM, 2009, Routledge, Kap. 14 «Compensation» (20 s) 5 Session Motivation og engagement 10) John Arnold et. al. Work Psychology – Prentice Hall 5. udg. 2010 , Kap. 8 «Approaches to motivation and work design» (50 s.) 11) Storey et al. Routledge Companion to SHRM, Routledge, 2009, Kap. 18 «Employee Engagement» (15 s.) 6 Session Kompetenceudvikling (KU) og læring 12) Guldbrandsen: Kompetencekraft. Kap. 1-2 (65 s.) 13) Holt Larsen m.fl. Kompetenceudvikling og videnmedarbejdere i staten. Valmuen, 2006 Kap 2 (19 s.) 7/1 Session Ledelse og lederudvikling og Karriereudvikling 14) Goleman, Boyatzis og McKee: Følelsesmæssig intelligens i lederskab, 2002 Børsen, Appendiks A (3. s) 15) Larsson, Peter: Ledere lærer ledere at lære (Action Learning), Valmuen 1987, første del (10 s) 16) Tangkjær, Christian (2005) De mange ledelsesredskaber I Nordisk Administrativt tidsskrift (10 s.) 7/2 SessionTrivsel og Stress 17) Agervold, Mogens, Det psykosociale arbejdsmiljø, 1998, Aarhus University press Kap. 4+5, (37 s.) 18) Hasselbo, Lyndgaard (2008): Anerkendende HR og org.udv., Dansk Psykologisk Forlag, Kap. 7 (24 s.) 8 Session International og interkulturel HRM Intet kompendiemateriale 9 Session Afskedigelse/afvikling 19) Henrik Holt Larsen: Licence to work. ”Afskedigelser, et spørgsmål om værdighed”, Kap. 17 (10 s) 10 Session Personalejura Intet kompendiemateriale I alt 387 sider. I alt ca. 853 siders obligatorisk pensum Supplerende litteratur
|