2013/2014  BA-HAP_PSYK  Psykologi

Prøve-ECTS 10 ECTS
Placering Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
  • Magnus Larsson - Institut for Organisation (IOA)
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 09-07-2013
De studerende skal ved prøven kunne:
  • Redegøre for og forklare grundlæggende psykologiske begreber inden for fagets temaområde.
  • Anvende psykologiske teorier til at analysere individuelle og sociale fænomener.
  • Kritisk diskutere styrker og svagheder i psykologiske teorier i relation til en konkret problemstilling
Psykologi:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet.

Psykologi beskæftiger sig først med spørgsmålet om hvordan et individ orienterer sig i en ny kontekst (f.eks. en ny virksomhed). Fokus ligger på grundlæggende psykologiske aspekter af adfærd, kognition, motivation og læring. Herefter fokuseres der på personlighed, identitet og selvet, som det man har med sig ind i og som delvis formes i interaktionen en ny kontekst. Endelig udvides perspektivet til gruppen og teamet, som den nærmeste sociale omgivelse, som individet interagerer med og påvirkes af, og fokus ligger på de processer som udspilles i denne interaktion.

På 1. semester undervises i tre fag: 1) erhvervsøkonomi 2) psykologi og 3) økonomisk psykologi. Disse tre fag koordineres med udgangspunkt i 3 temablokke: 1)Virksomhedens organisationsformer og kontekst, 2) Virksomhedens og individets grænser og struktur, og 3) Interaktion med omverdenen: strategi, identitet og processer i gruppen og virksomheden.

Forelæsninger og øvelser
Arbejdsbelastning
Lektioner 36 timer
Øvelser 18 timer
Læsning af pensum 181 timer
Eksamensforberedelse 40 timer

(Se pensum i lektionsplan på CBSlearn)

Litteraturliste, Psykologi 1. semester

• Berthelsen, P. (2001): Personlighedspsykologi, Frydenlund – hele bogen (108 sider)
  • Berthelsen, P (2008) Mennesket som socialt væsen – at påvirke og blive påvirket, Frydenlund s. 113-120. i alt 7 sider
  • Burr, V. (1995): An Introduction to Social Constructionism. Kap. 1: What is Social Constructionism? Routledge Publ. London. 16. s.
  • Busch-Jensen (2004): Det (måske knap så) frie autonome subjekt Psyke og Logos, nr. 25, s. 420-448.
  • Christensen, G. (2002), Psykologiens Videnskabsteori, kap. 5, Roskilde Universitetsforlag (18 s.)
  • Dalsgaard (2006): Stress – et vilkår i det moderne arbejdsliv? Kap. 4: Stress som en mulighed (s. 125-143).
  • De Dreu. & Beersma (2005): Conflict in organizations: Beyond effectiveness and performance. European Journal of Work and Organizational Psychology14(2), 105-117 (13 sider)
  • Gergen (1994): Realities and relationships: Soundings in social construction. Kap. 8: Self narration in social life. Cambridge Harvard University Press (24 sider).
  • Gjøsund & Huseby (2010), Gruppe og samspil – indføring i gruppepsykologi. Kap. 3: Det indre liv i gruppen. (22 sider). Kap. 9: Konflikt og konfliktløsning. Hans Reitzel (22 sider)
  • Glassmann & Hadad (2004): Approaches to psychology. Kap. 3: The Behaviorist approach
  • Hergenhahn (2009): An introduction to the history of psychology, kap. 1 (introduction), Wadsworth (s. 1-29).
  • Hermann & Kristensen (2004): Kompetenceudvikling – psykologisk inderliggørelse på dåseform. Psyke og Logos, nr. 25, s. 494-515.
  • Jordansen & Petersen (2008): selvstyrende team – ledelse og organisering, kap. 10 konflikt – interessemodsætninger og manglende rummelighed (18 sider) – (18 sider ud af 237).
  • Kreitner & Kinicki (2010): Organizational behavior. Kap. 7: social perception and attributions. McGraw Hill
  • Kuschel, R & Zand, F. (2007) fordomme og stereotyper, Frydenlund, s.19-28, 43-48, 84-94 (i alt 25 sider)
  • Kuschel, R & Jørgensen (2005): Socialpsykologi. I: Koester, T & Frandsen, K (red.) Introduktion til psykologi, Teori. Anvendelse. Praksis, 2. udg., Frydenlund, s.382-388 (6 sider)
  • Kvale & Brinkmann (2008): Interview – introduktion til et håndværk, kap. 3 og kap. 7. Hans Reitzels Forlag. (38 sider ud af 326)
  • Køppe, S. (2002): Vinkler på selvet. Kap. 2: Selvet i psykologiens historie. Klim.
  • Lenler, J. (2004): Fra eksperiment til virkelighed, Politiken, 17. Maj
  • Myers (2010): Social Psychology. Kap. 8 Group Influence, McGraw Hill
  • Müller, L. P. (2004): Arbejds, organisations, og ledelsespsykologi. Kap. 6: Stress. (25 sider). Kap. 12: Læring i organisationer. (14 sider). Frydenlund.
  • Pearce, B (2007). Kommunikation og skabelsen af sociale verdener, kap. 5: Man handler I kommunikation: Talehandlinger. Kap. 5. Dansk Psykologisk Forlag. 20 s.
  • Putnam & Poole (1987): Conflict and negotiation. In Jablin, Putnam, Roberts, & Porter (Eds.), Handbook of organizational communication: An interdiciplinary perspective, 549-599CA: Sage Publications, Inc (51 sider)
  • Wetherell (1996): Identities, Groups and Social Issues, kap.  1 Themes in Experimental Research on groups from the 1930’s to the 1990’s, Sage Publications. (54 sider ud af 358)
  • Willig, C. (2008): Introducing Qualitative Research in Psychology, kap. 1: From recipes to adventures. McGraw Hill, kap. 1 (15 sider af 221 sider)
Sidst opdateret den 09-07-2013