2013/2014
BA-IMK_TSE Tale og samtale, engelsk
English Title |
Communication and Conversation,
English |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig |
- James Menzies - Department of International Business
Communication (IBC)
|
Primære
fagområder |
- Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural
Studies
|
Sidst opdateret den
14-08-2013
|
Læringsmål |
Den studerende skal kunne:
- udtrykke sig klart og i overensstemmelse med de væsentligste
engelske konventioner mht. sprogrigtighed
- gøre rede for og i praksis anvende teoretisk materiale
vedrørende det talte sprogs funktioner i en
interaktionssituation
- interagere med en samtalepartner (fx eksaminator) i en
meningsfuld dialog og demonstrere en forståelse af, hvordan talt
sprog fungerer, og hvordan det bruges til argumentation og/eller
interaktionssituation samt passende brug i en given
kommunikationssituation og/eller interaktionssituation.
- Formidle klare mundtlige budskaber på fremmedsproget i en
velstruktureret præsentation
- Formulere sig klart og tydeligt på fremmedsproget uden
væsentlige kommunikationshæmmende fejl og med en passende
talehastighed, stemmeføring
|
Prøve/delprøver |
Tale og
samtale (engelsk) / Communication and
Conversation:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Prøven er en mundtlig prøve på basis af en
individuelt udarbejdet beskrivelse af en kommunikationssituation.
Situationsbeskrivelsen skal indeholde en kort redegørelse for
relevante strategiske overvejelser samt have en erhvervsrelateret
vinkel.
Sprog: Den skriftlige situationsbeskrivelse såvel som den mundtlige
eksamen (præsentation samt dialog) afvikles på engelsk. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 1 side |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøve: Har den studerende
udarbejdet og afleveret den skriftlige situationsbeskrivelse til
den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve
afvikles denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige
situationsbeskrivelse.
Har den studerende ikke udarbejdet og afleveret den skriftlige
situationsbeskrivelse ved den ordinære eksamen foregår den
mundtlige prøve som den ordinære prøve.
Er den studerende ikke bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere en ny, en forbedret eller en identisk
situationsbeskrivelse og på den baggrund deltage i den mundtlige
prøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende skal ved den mundtlige
prøve lave en præsentation på baggrund af den indleverede
situationsbeskrivelse og derefter redegøre for de overvejelser og
valg, der er foretaget i forbindelse med
denne.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
OBS: Kurset undervises altovervejende på engelsk og
udprøves på engelsk.
Den studerende vil i løbet af kurset opbygge viden om:
• Hensigtsmæssig formulering i forhold til målgruppe, situation,
formål og genre på basis af en teoretisk baseret analyse af den
givne kommunikationssituation og interaktionskontekst.
For så vidt angår interaktionssituationen skal den studerende
yderligere
* Demonstrere indsigt i emnet
* Fremføre overbevisende og velstruktureret argumentation
* Formulere sig på nærværende og overbevisende vis.
Den studerende skal desuden i løbet af kurset kunne:
• Demonstrere indsigt i og anvendelse af det teoretiske materiale,
der er blevet arbejdet med i kursusforløbet (fx talehandlinger,
face og høflighed, deiksis og kohærens, argumentation, retorik,
mødekultur og forhandling.
• Formulere sig klart og tydeligt på engelsk uden væsentlige
kommunikationshæmmende fejl og med en passende talehastighed,
stemmeføring og stemmestyrke.
|
Undervisningsformer |
Der arbejdes med en bred vifte af
arbejdsmetoder, der hver især sigter mod at styrke den studerendes
personlige mundtlige kompetence, således at den studerende bliver i
stand til at interagere uden væsentlige kommunikationshæmmende fejl
i forskellige professionelle situationer, hvor mundtlig
kommunikation anvendes. Til understøttelse af de praktiske
færdigheder arbejdes der med teoretisk materiale, som udvælges med
henblik på at understøtte den studerendes udvikling af kommunikativ
kompetence.
Undervisningen gennemføres ved hjælp af fx forelæsninger,
gruppearbejde, diskussioner, workshops og/eller træning af
specifikke kompetenceområder f. eks. med fokus på møde og
forhandling. |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
35 timer |
Foreberedelse |
97 timer |
Selvstændigt fagligt arbejde |
20 timer |
Hjemmeopgaver |
15 timer |
Eksamen inklusive eksamensforberedelse |
40 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Vil blive meddelt på et senere tidspunkt
|
Sidst opdateret den
14-08-2013