2013/2014 BA-IVK_EUID Europæiske identiteter
English Title | |
European Identities |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår
4. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i international
virksomhedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-08-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal med udgangspunkt
i en geografisk og indholdsmæssigt afgrænset problemstilling kunne:
- gøre rede for de forskellige faktorer, der ligger til grund for stats- og nationsdannelser - identificere og forklare de nationale og regionale selvforståelser - anvende relevante teorier og begreber ved behandlingen af den valgte problemstilling på en selvstændig og reflekterende måde - præsentere det mundtlige oplæg frit og sammenhængende - svare fyldestgørende, selvstændigt og reflekterende på eksaminators uddybende spørgsmål |
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Kurset er en fortsættelse og udbygning af Europæisk kultur og åndsliv og Komparativ ret og politisk kultur. Kurset skal give de studerende indsigt i de forskellige perspektiver og teorier, ud fra hvilke kulturer og identiteter, nationer og nationalstater analyseres, gøre dem i stand til at undersøge ’identitet’, ’nation’, ’nationalisme’ og ’nationalstat’ som begreber, analytiske redskaber og historiske udviklingstrin, give dem viden om forskellige stats- og nationsdannelser i Europa, samt en grundlæggende forståelse for de enkelte nationers og regioners selvforståelse og anvende denne forståelse i analysen af tværeuropæiske problemstillinger.
Kurset belyser et antal emner fra den kulturelle, religiøse, retlige og sociale sfære, som har haft indflydelse på identitetsdannelse og regionaliseringsprocesser i Europa i forskellige historiske perioder, ligesom det vil behandle nogle af de regionale og nationale konflikter, som har baggrund i identitetsforskelle. Endelig ses der på dannelse og udvikling af en egentlig europæisk identitet. |
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Forelæsning og holdundervisning. | |||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Anthony D. Smith, Nationalism: theory, ideology, history, Oxford, Polity Press, 2001. Supplerende litteratur opgives på semesterplan. |