Læringsmål |
Den studerende skal kunne:
· anvende faktuel viden, teoretiske tilgange og metodiske
færdigheder fra mindst to af de tidligere kurser på en
tværeuropæisk problemstilling
· formidle og fremstille dette i en skriftlig form i
overensstemmelse med akademiske konventioner
· formulere, afgrænse og analysere en tværeuropæisk problemstilling
systematisk og veldokumenteret
· vælge relevante kilder til behandling af den valgte
problemstilling
· anvende og kombinere relevante videnselementer, teorier og
metoder fra flere af de i studiet indgåede kurser
· forfatte projektet i en velstruktureret, sammenhængende og
forståelig form og i et klart og korrekt sprog
· præsentere et delaspekt ved den i projektet behandlede
problemstilling og anskue det selvstændigt og analytisk
· besvare uddybende spørgsmål fyldestgørende og
reflekterende. |
Prøve/delprøver |
Projekt:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende |
|
Projektet udarbejdes i grupper à 2 - 4
studerende. Det mundtlige forsvar er individuelt. Af
eksaminationstiden maks. 5 min til den studerendes oplæg. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Projektets emne og problemformulering skal
godkendes af vejlederen.
Rapporten afleveres i 3 eksemplarer på BA sekretariatet. |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Projektrapporten samt evt. stikord til oplæg. |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Sygeprøve
Skriftlig del: Hvis den studerende ikke har deltaget i
udarbejdelsen af rapporten på grund af sygdom, kan den studerende
deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en
nærmere fastsat frist indleverer en individuel udarbejdet
disposition.
Mundtlig del: Hvis den studerende har deltaget i udarbejdelse af
rapporten, men er syg den dag det mundtlige forsvar finder sted,
går vedkommende til sygeprøve på baggrund af det fælles projekt.
Omprøve
Den studerende kan vælge at forbedre den første rapport eller
udarbejde en helt ny. Bestemmelserne for selve prøven er de samme
som for den ordinære. I forbindelse med syge-/omeksamen skal
rapporten indleveres igen.
Afholdelse af prøven, herunder syge-/omprøve
Der afholdes syge-/omprøve i umiddelbar forlængelse af
eksamensterminen. Dernæst først eksamen i næste ordinære
termin
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøvebeskrivelse:
Rapport: Projektrapporten skal tage udgangspunkt i en konkret
foreliggende problemstilling som er identificeret i samarbejde med
en virksomhed, organisation, myndighed eller anden ekstern
sparringspartner. I særlige tilfælde kan studienævnet dog
dispensere fra sidstanførte krav. Problemformuleringen skal have et
europæisk perspektiv, og projektet skal anvende teorier og metoder
fra to eller flere af fagets kurser. Projektet indebærer
selvstændig problemformulering, litteratursøgning og -valg,
analyse, vurdering og konklusion. De studerende afleverer en
skriftlig projektrapport, som skal indeholde en sammenhængende
fremstilling af den faglige undersøgelse. I det omfang
rapportens sproglige udformning vanskeliggør forståelsen af
indholdet og/eller skæmmer det stilistiske helhedsindtryk i
nævneværdig grad, vil det trække ned ved den samlede bedømmelse.
Dette gælder, uanset sproget.
Den mundtlige eksamination foregår på dansk. Eksaminationen er
individuel og foregår som en samtale mellem den studerende,
eksaminator og evt. censor. Der indledes med at den studerende
mundtligt præsenterer et delaspekt ved den behandlede
problemstilling. Derefter stiller eksaminator uddybende spørgsmål.
Der tages udgangspunkt i projektrapporten, men det øvrige pensum
fra faget kan inddrages i det omfang det er
relevant.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Arbejdet med projektet er i sagens natur en selvstændig proces
for den enkelte projektgruppe, hvor forløbet i høj grad afhænger af
gruppens valg af problemstilling og de til dennes behandling
påkrævede konkrete aktiviteter m.h.t. informations- og
dokumentationssøgning, læsning af relevant faglitteratur, empiriske
undersøgelser, analyser, gruppediskussioner, skrive- og
redigeringsarbejde osv.
Til hver projektgruppe vil der være knyttet en vejleder, hos
hvem gruppens medlemmer vil kunne søge råd, anbefalinger og
kommentarer undervejs i processen.
|
Undervisningsformer |
Indledende fællesforelæsninger om
projektarbejde samt vejledning |
Arbejdsbelastning |
SAT (studenterarbejdstimer) i alt: |
140 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Rapporten skal som hovedregel skrives
på dansk. Hvis særlige forhold taler herfor, kan rapporten med
studienævnets godkendelse skrives på et af de 4 fremmedsprog som
indgår i uddannelsen. En forudsætning er at vejleder og censor
accepterer at bedømme rapporten skrevet på det pågældende
sprog. |
Foreløbig litteratur |
Litteraturen fremgår i semesterplan
|