2013/2014 BA-PRO_BRU Beslutning, risiko og usikkerhed
English Title | |
Decision-making, Risk and Uncertainty |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår
2. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Undervisningsadministrator: Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk
Undervisningsadministrator: Mette Busk Ellekrog, mbe.ioa@cbs.dk Eksamensadministrator: Erin Cooper, eec.stu@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-10-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
Ved fagets afslutning skal den
studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning, at man samtidig følger kurset Metode, projektstyringsværktøjer og tværfagligt 1. årsprojekt, da prøven er en fælles prøve for begge fag. | |||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
I faget er der fokus på alle de
beslutninger, som skal træffes i forbindelse med både designet af
projektet og dets gennemførelse. Fokus er tillige på de virkelige
vilkår og betingelser, som disse beslutninger træffes under. Her er
der særlig interesse for de usikre, komplekse og dynamiske vilkår,
som gør det vanskeligt at træffe rationelle beslutninger. De
studerende vil blive præsenteret for en række teorier for, hvordan
sådanne beslutninger bliver truffet under disse vilkår, herunder
hvordan usikkerhed omformes til risiko, som kan gøres til genstand
for beregninger. Disse teorier vil blive anvendt på analysen af
konkrete projektforløb.
Formålet er at give den studerende en forståelse af beslutningstagen, ikke som en rettighed, men som en opgave, samt at give den studerende en indsigt i, hvilken type opgave det drejer sig om, hvad der gør det til en udfordring at løse den, og hvilke strategier der kan anvendes for at løse den på en hensigtsmæssig måde. Undervisningens form er dialog-forelæsninger. Der lægges stor vægt på den studerendes forberedelse, i form af både selvstændig læsning af den angivne videnskabelige litteratur og i fremstillingen af gruppepræsentationer af konkrete, case-baserede analyser, der illustrerer teoriernes anvendelse. Det vil blive tilstræbt, at de enkelte undervisningsgange vil blive fokuseret både på bestemte beslutningsteorier og på distinkte faser i projektforløbet, idet vilkårene og beslutningstagerne vil være forskellige i fx projektdesignfasen og i implementeringsfasen. |
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Dialogforelæsninger, gruppediskussioner, studenterpræsentationer, caseanalyser | |||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Pensum vil være domineret af
videnskabelige artikler, som dækker både teorier om begrænset
rationalitet, kognitive processer og irrationelle og intuitive
valg.
Grundbog: March, J.G. (2008). Fornuft og forandring. Frederiksberg: Samfundslitteratur |
Sidst opdateret den
10-10-2013