2013/2014 BA-PRO_LTP Ledelse af teams og processer
English Title | |
Teams and Process Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
1. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Undervisningsadministrator: Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk
Eksamensadministrator: Erin Cooper, eec.stu@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 16-09-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Efter endt undervisning skal den
studerende være i stand til at:
|
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Faget ”Ledelse af Teams og Processer” har til formål at introducere de studerende for HR-aspekterne af projektarbejdsformen. Dette indebærer bl.a. temaer som teamarbejde, selvledelse og videnarbejde. Under disse overskrifter vil de studerende blive introduceret til diskussioner omkring sammensætning og dynamikker i teams, konflikter og magt i teamarbejde, samt de personlige, organisatoriske og HR-mæssige udfordringer ved teamarbejdet. De vil ydermere stifte bekendtskab med litteratur omkring det grænseløse arbejde, diverse typer krydspres såsom mellem autonomi og performancemålinger, samt behovet for og faldgruberne ved anerkendende ledelse. Igennem hele faget vil der være fokus på såvel den operationelle, praktiske litteratur som den kritiske litteratur om emnerne. Der vil ydermere blive arbejdet med konkrete cases samt med interaktive spil og workshops mhp. at skabe empirisk og personligt kendskab til teambaseret projektarbejde. | |||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Øvelsestimer, interaktive spil og workshops | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Andersen, V., Ipsen, C., Mogensen, M.
(2009)Nye ledelsesudfordringer i forebyggelse af stress i
videnarbejdet. Ledelse i dag (2)
Buelens, M. et al. (2006), Organisational Behavior. New York: McGraw-Hill. Chapter 9 + 10. Ekman, S.(2013) "Mavericks as Self-Appointed Leaders: The Political Dynamics of Talent in the Innovative Organization" [working paper] Fogh Jensen, A. (2009), Projektsamfundet. Århus: Aarhus Universitetsforlag. Kapitel 5. Glass, A.(2007) "Understanding generational differences for competitive success", Industrial and Commercial Training, Vol. 39 Iss: 2, pp.98 – 103 Grey, C.(1994) Career as a project of the self and labor process discipline. Sociology28(2),p.479-497 Majgaard, K. (2008) Slip paradokserne fri – laboratorier for ny offentlig styring. . Økonomistyring & Informatik 24(3). Maravellias, C.(2009) Make your presence known! Post-bureaucracy, HRM and the fear of being unseen. Personnel Review 38( 4), pp. 349-365 Peters, T. & Watermann, R.(1982) In Search of Excellence. New York: Harper Collins. Chapter 7. Raastrup Kristensen, A. og Pedersen, M. (2013) Strategisk Selvledelse. Kbh. : Gyldendal Business. Kapitel 1. Sennett, R.(1998) The Corrosion of Character. New York: Norton. Chapter 2 + 3. Skov, J. (2009), Det Brændende Engagement. Kbh.: Gyldendal. Kapitel 2. Storey, J. Salaman, G. & Platman, K.(2005) Living with enterprise in an enterprise economy: Freelance and contract workers in the media. Human Relations58(8), p. 1033-1054 Turner, R.; Huemann, M. and Keegan, A.(2008) Human resource management in the project-oriented organization: Employee well-being and ethical treatment. International Journal of Project Management26, p. 577–585 Cases: Team That Wasn't (HBR Case Study and Commentary) Suzy Wetlaufer,Jon R. Katzenbach,J. Richard Hackman,Genevieve Segol,Paul P. Baard,Ed Musselwhite,Kathleen Hurson,Michael Garber Gen Y in the Workforce (HBR Case Study and Commentary) Tamara J. Erickson,Ron Alsop,Pamela Nicholson,Jim Miller Team Collapse at Richard, Wood and Hulme LLP. Gerard Seijts,Leah Noble |
Sidst opdateret den
16-09-2013