2013/2014  BA-PRO_LTP  Ledelse af teams og processer

1. semester
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Susanne Ekman - Institut for Organisation (IOA)
Undervisningsadministrator: Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk
Eksamensadministrator: Erin Cooper, eec.stu@cbs.dk
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 16-09-2013
Efter endt undervisning skal den studerende være i stand til at:
  • Redegøre for og diskutere centrale begreber og teorier for ledelse af teams og processer.
  • Redegøre for de primære kritiske indvendinger mod team- og projektarbejdsformen
  • Redegøre for de primære HR-mæssige udfordringer ifm team- og projektarbejdsformen
  • Anvende teorier og begreber inden for ledelse af teams og processer til at analysere og kritisk reflektere over cases og praktiske situationer samt være i stand til at komme med forslag til løsninger på problemstillinger inden for faget.
  • Formulere sig fagligt i et klart og korrekt sprog
Afsluttende prøve:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterårstermin og Oktober
Det bliver stillet en ny case til syge/omprøven
Faget ”Ledelse af Teams og Processer” har til formål at introducere de studerende for HR-aspekterne af projektarbejdsformen. Dette indebærer bl.a. temaer som teamarbejde, selvledelse og videnarbejde. Under disse overskrifter vil de studerende blive introduceret til diskussioner omkring sammensætning og dynamikker i teams, konflikter og magt i teamarbejde, samt de personlige, organisatoriske og HR-mæssige udfordringer ved teamarbejdet. De vil ydermere stifte bekendtskab med litteratur omkring det grænseløse arbejde, diverse typer krydspres såsom mellem autonomi og performancemålinger, samt behovet for og faldgruberne ved anerkendende ledelse. Igennem hele faget vil der være fokus på såvel den operationelle, praktiske litteratur som den kritiske litteratur om emnerne. Der vil ydermere blive arbejdet med konkrete cases samt med interaktive spil og workshops mhp. at skabe empirisk og personligt kendskab til teambaseret projektarbejde.
Øvelsestimer, interaktive spil og workshops
Andersen, V., Ipsen, C., Mogensen, M. (2009)Nye ledelsesudfordringer i forebyggelse af stress i videnarbejdet.  Ledelse i dag (2)

Buelens, M. et al. (2006), Organisational Behavior. New York: McGraw-Hill. Chapter 9 + 10.

Ekman, S.(2013) "Mavericks as Self-Appointed Leaders:  The Political Dynamics of Talent in the Innovative Organization" [working paper]

Fogh Jensen, A. (2009), Projektsamfundet. Århus: Aarhus Universitetsforlag. Kapitel 5.

Glass, A.(2007) "Understanding generational differences for competitive success", Industrial and Commercial Training, Vol. 39 Iss: 2, pp.98 – 103

Grey, C.(1994) Career as a project of the self and labor process discipline. Sociology28(2),p.479-497

Majgaard, K.  (2008) Slip paradokserne fri – laboratorier for ny offentlig styring. . Økonomistyring & Informatik  24(3).

Maravellias, C.(2009) Make your presence known! Post-bureaucracy, HRM and the fear of being unseen. Personnel Review  38( 4), pp. 349-365

Peters, T. & Watermann, R.(1982) In Search of Excellence. New York: Harper Collins. Chapter 7.

Raastrup Kristensen, A. og Pedersen, M. (2013) Strategisk Selvledelse. Kbh. : Gyldendal Business. Kapitel 1.

Sennett, R.(1998) The Corrosion of Character. New York: Norton. Chapter 2 + 3.

Skov, J. (2009), Det Brændende Engagement. Kbh.: Gyldendal. Kapitel 2.

Storey, J. Salaman, G. & Platman, K.(2005) Living with enterprise in an enterprise economy: Freelance and contract workers in the media. Human Relations58(8), p. 1033-1054

Turner, R.; Huemann, M. and Keegan, A.(2008) Human resource management in the project-oriented organization: Employee well-being and ethical treatment. International Journal of Project Management26, p. 577–585

Cases:

Team That Wasn't (HBR Case Study and Commentary) Suzy Wetlaufer,Jon R. Katzenbach,J. Richard Hackman,Genevieve Segol,Paul P. Baard,Ed Musselwhite,Kathleen Hurson,Michael Garber

Gen Y in the Workforce (HBR Case Study and Commentary)
Tamara J. Erickson,Ron Alsop,Pamela Nicholson,Jim Miller

Team Collapse at Richard, Wood and Hulme LLP. Gerard Seijts,Leah Noble