English   Danish

2013/2014  DIP-HD1_AP2  Afsluttende Projekt

English Title
Afsluttende Projekt

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 10 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Kursusansvarlig
  • Carsten Ørts Hansen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
Primære fagområder
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 30-01-2014
Læringsmål
Ved prøven skal den studerende:
  • Demonstrere evne til at tage udgangspunkt i et konkret erhvervsøkonomisk problem i en organisation og anvende relevante erhvervsøkonomiske metoder og modeller på dette problem for at konkludere sammenhængende på det problem, der behandles.
  • Vise sammenhæng mellem problemsymptomer, problemformulering, metode- og modelvalg, konkret problembearbejdning samt konklusion der bibringer problemejer ny viden.
  • Kunne identificere relevante erhvervsøkonomiske metoder og modeller samt argumentere for det konkrete metode- og modelvalg i behandling af den erhvervsøkonomiske problemstilling.
  • Demonstrere evne til at inddrage pensum fra andre HD 1. dels fag i problembehandlingen hvis dette vurderes at forbedre problembehandlingens kvalitet.
  • Vise selvstændighed i model-, metode- og kildebearbejdelsen.
  • Demonstrere en sikker skriftlig projektfremstilling hvad angår projektets fremtræden, herunder sprog, kildeanvendelse og kildeangivelse samt læsbarhed, herunder også stave- og formuleringsevne.
  • Kunne redegøre for de anvendte erhvervsøkonomiske metoder og modeller i behandlingen af problemstillingen i gruppeprojektet
  • Kunne redegøre for indhold, relevans og sammenhæng mellem problemsymptomer, problemformulering, metode- og modelvalg, konkret problembearbejdning samt konklusion der bibringer problemejer ny viden
  • Kunne argumentere for det konkrete metode- og modelvalg i behandling af den erhvervsøkonomiske problemstilling samt redegøre for andre relevante erhvervsøkonomiske metoder og modeller, der kunne have været anvendt i problembehandlingen
  • Kunne redegøre for hvorledes andre HD 1. dels fag er inddraget i problembehandlingen, hvis dette er tilfældet, eller hvorledes det kunne være inddraget og derved have forbedret problembehandlingen
  • Demonstrere sikkerhed i præsentation af gruppeprojektets væsentligste problemstilling den metodemæssige tilgang og konklusion
Prøve/delprøver
Afsluttende projekt skriftlig:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Omfang af skriftligt produkt Max. 40 sider
10 normalsider pr. studerende dog min, 30 og max. 40 normalsider.
Opgavetype HD 1. dels projekt
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Maj/juni, Et gruppeprojekt der behandler en erhvervsøkonomisk problemstilling samt en individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i gruppeprojektets problemstilling og problembehandling.

Der gives individuelle karakterer: en samlet karakter for projektet og den individuelles mundtlige præstation.

Projektet udarbejdes i grupper på 2-4 studerende.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved syge/omprøven kan den studerende vælge at genindlevere det skriftlige projekt som det er og deltage i den mundtlige omprøve eller vælge at skrive et kort tillæg på max. 5 sider til det eksisterende projekt. Indholdet af tillægget kan være en præcisering, uddybning eller perspektivering af problemstillinger i selve projektet.
Vær opmærksom på at projektet SKAL genindleveres i tre eksemplarer ved en evt. syge-/omprøve, uanset om der er skrevet et tillæg eller ej. Såfremt der er skrevet et tillæg skal dette naturligvis også vedlægges projektet.
Beskrivelse af eksamensforløbet
FOR STUDERENDE PÅ ACCELERERET FORLØB gælder følgende:
Eksamen afvikles sammen med den mundtlige udprøvning i det Afsluttende projekt. Der eksamineres således i ialt 50 minutter med 30 minutter til eksamination i Afsluttende projekt og 20 minutter til eksamination i Erhvervsøkonomisk Metode. Der gives særskilt karakter for hhv. Erhvervsøkonomisk Metode og Afsluttende projekt.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med projektarbejdet  er at udvikle den studerendes evne til at anvende relevante teorier, modeller og metoder ved løsning af ofte komplekse erhvervsøkonomiske problemstillinger. Den studerende trænes i selvstændigt at kunne identificere og beskrive en praktisk problemstilling. I forlængelse heraf trænes den studerende i at udarbejde en klar problemformulering. Den studerende skal kunne operationalisere problemformuleringen i de undersøgelsesspørgsmål, som ønskes belyst. Med udgangspunkt i problemformuleringen og på baggrund af foretagne analyser og tolkning af data, skal den studerende kunne opstille alternative løsningsforslag og diskutere grundlaget for et valg mellem disse. Beslutningsgrundlaget vil omfatte økonomiske analyser og vurderinger af de udarbejdede løsningsforslag.

 

Gennem dette fag skal den studerende således udvikle viden, færdigheder og kompetencer i at kunne arbejde metodisk samt inddrage relevante teorier ved løsning af problemstillinger fra praksis.
Evnen til at kunne gennemføre denne proces trænes i faget Erhvervsøkonomisk Metode og det teoretiske grundlag hentes fra de øvrige fag på uddannelsen, med særligt fokus på faget Erhvervsøkonomi, idet der er tale om et erhvervsøkonomisk projekt.

 

Samspillet mellem fagene Erhvervsøkonomisk Metode og Afsluttende Projekt HD 1. del skal udvikle den studerendes færdigheder, viden og kompetencer indenfor følgende områder:
• Frembringelse af viden på baggrund af data
• Anvende teori ved problemidentifikation og problemløsning i relation til problemstillinger i praksis
• Den integrative metode som et led i vidensproduktionsprocessen
• Kvantitative analysemetoder og teknikker
• Kvalitative analysemetoder og teknikker
• Valg af undersøgelsesdesign og herunder begrundet valg af dataindsamlingsmetoder
• Analyse og tolkning af data samt vurdering af analysegrundlagets pålidelighed, validitet og reliabilitet
• Opstilling af velbegrundede handlingsalternativer til problemformuleringens spørgsmål og vurdering af disse i økonomiske termer
• Formidling og diskussion af undersøgelsesresultater i form af en sammenhængende rapport
• Mundtlig præsentation af projekt og refleksion over såvel rapport som den valgte proces.

Undervisningsformer
Storholdsforelæsninger samt vejledning
Sidst opdateret den 30-01-2014