2013/2014
DIP-HD1_AP2 Afsluttende Projekt
English Title |
Afsluttende Projekt |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
10 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig |
- Carsten Ørts Hansen - Institut for Produktion og
Erhvervsøkonomi (PEØ)
|
Primære
fagområder |
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den
30-01-2014
|
Læringsmål |
Ved prøven skal den studerende:
- Demonstrere evne til at tage udgangspunkt i et konkret
erhvervsøkonomisk problem i en organisation og anvende relevante
erhvervsøkonomiske metoder og modeller på dette problem for at
konkludere sammenhængende på det problem, der behandles.
- Vise sammenhæng mellem problemsymptomer, problemformulering,
metode- og modelvalg, konkret problembearbejdning samt konklusion
der bibringer problemejer ny viden.
- Kunne identificere relevante erhvervsøkonomiske metoder og
modeller samt argumentere for det konkrete metode- og modelvalg i
behandling af den erhvervsøkonomiske problemstilling.
- Demonstrere evne til at inddrage pensum fra andre HD 1. dels
fag i problembehandlingen hvis dette vurderes at forbedre
problembehandlingens kvalitet.
- Vise selvstændighed i model-, metode- og
kildebearbejdelsen.
- Demonstrere en sikker skriftlig projektfremstilling hvad angår
projektets fremtræden, herunder sprog, kildeanvendelse og
kildeangivelse samt læsbarhed, herunder også stave- og
formuleringsevne.
- Kunne redegøre for de anvendte erhvervsøkonomiske metoder og
modeller i behandlingen af problemstillingen i gruppeprojektet
- Kunne redegøre for indhold, relevans og sammenhæng mellem
problemsymptomer, problemformulering, metode- og modelvalg, konkret
problembearbejdning samt konklusion der bibringer problemejer ny
viden
- Kunne argumentere for det konkrete metode- og modelvalg i
behandling af den erhvervsøkonomiske problemstilling samt redegøre
for andre relevante erhvervsøkonomiske metoder og modeller, der
kunne have været anvendt i problembehandlingen
- Kunne redegøre for hvorledes andre HD 1. dels fag er inddraget
i problembehandlingen, hvis dette er tilfældet, eller hvorledes det
kunne være inddraget og derved have forbedret
problembehandlingen
- Demonstrere sikkerhed i præsentation af gruppeprojektets
væsentligste problemstilling den metodemæssige tilgang og
konklusion
|
Prøve/delprøver |
Afsluttende
projekt skriftlig:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Det er en forudsætning for at deltage i den
mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden
afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på
baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den
individuelle mundtlige præstation. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 40 sider |
|
10 normalsider pr. studerende dog min, 30 og max.
40 normalsider. |
Opgavetype |
HD 1. dels projekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Maj/juni, Et gruppeprojekt der behandler en
erhvervsøkonomisk problemstilling samt en individuel mundtlig prøve
med udgangspunkt i gruppeprojektets problemstilling og
problembehandling.
Der gives individuelle karakterer: en samlet karakter for projektet
og den individuelles mundtlige præstation.
Projektet udarbejdes i grupper på 2-4 studerende. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved syge/omprøven kan den studerende
vælge at genindlevere det skriftlige projekt som det er og deltage
i den mundtlige omprøve eller vælge at skrive et kort tillæg på
max. 5 sider til det eksisterende projekt. Indholdet af tillægget
kan være en præcisering, uddybning eller perspektivering af
problemstillinger i selve projektet.
Vær opmærksom på at projektet SKAL genindleveres i tre eksemplarer
ved en evt. syge-/omprøve, uanset om der er skrevet et tillæg eller
ej. Såfremt der er skrevet et tillæg skal dette naturligvis også
vedlægges projektet.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
FOR STUDERENDE PÅ ACCELERERET FORLØB
gælder følgende:
Eksamen afvikles sammen med den mundtlige udprøvning i det
Afsluttende projekt. Der eksamineres således i ialt 50 minutter med
30 minutter til eksamination i Afsluttende projekt og 20 minutter
til eksamination i Erhvervsøkonomisk Metode. Der gives særskilt
karakter for hhv. Erhvervsøkonomisk Metode og Afsluttende
projekt.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med projektarbejdet er at udvikle den studerendes
evne til at anvende relevante teorier, modeller og metoder ved
løsning af ofte komplekse erhvervsøkonomiske problemstillinger. Den
studerende trænes i selvstændigt at kunne identificere og beskrive
en praktisk problemstilling. I forlængelse heraf trænes den
studerende i at udarbejde en klar problemformulering. Den
studerende skal kunne operationalisere problemformuleringen i de
undersøgelsesspørgsmål, som ønskes belyst. Med udgangspunkt i
problemformuleringen og på baggrund af foretagne analyser og
tolkning af data, skal den studerende kunne opstille alternative
løsningsforslag og diskutere grundlaget for et valg mellem
disse. Beslutningsgrundlaget vil omfatte økonomiske analyser og
vurderinger af de udarbejdede løsningsforslag.
Gennem dette fag skal den studerende således udvikle viden,
færdigheder og kompetencer i at kunne arbejde metodisk samt
inddrage relevante teorier ved løsning af problemstillinger fra
praksis.
Evnen til at kunne gennemføre denne proces trænes i faget
Erhvervsøkonomisk Metode og det teoretiske grundlag hentes fra de
øvrige fag på uddannelsen, med særligt fokus på faget
Erhvervsøkonomi, idet der er tale om et erhvervsøkonomisk
projekt.
Samspillet mellem fagene Erhvervsøkonomisk Metode og Afsluttende
Projekt HD 1. del skal udvikle den studerendes færdigheder, viden
og kompetencer indenfor følgende områder:
• Frembringelse af viden på baggrund af data
• Anvende teori ved problemidentifikation og problemløsning i
relation til problemstillinger i praksis
• Den integrative metode som et led i vidensproduktionsprocessen
• Kvantitative analysemetoder og teknikker
• Kvalitative analysemetoder og teknikker
• Valg af undersøgelsesdesign og herunder begrundet valg af
dataindsamlingsmetoder
• Analyse og tolkning af data samt vurdering af analysegrundlagets
pålidelighed, validitet og reliabilitet
• Opstilling af velbegrundede handlingsalternativer til
problemformuleringens spørgsmål og vurdering af disse i økonomiske
termer
• Formidling og diskussion af undersøgelsesresultater i form
af en sammenhængende rapport
• Mundtlig præsentation af projekt og refleksion over såvel
rapport som den valgte proces.
|
Undervisningsformer |
Storholdsforelæsninger samt
vejledning |
Sidst opdateret den
30-01-2014