2013/2014  DIP-HDIB_IB01  International Trade and Foreign Direct Investment

Varighed Et quarter
Placering Efterår
Studienævnet for HD (IB)
  • Kristian Jakobsen - Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse (INT)
  • Globalisering, international forretning, markeder og studier/Globalization, International Business, markets and studies
Sidst opdateret den 25-06-2013
Den studerende skal:
• Have viden om og forståelse for de centrale teorier og modeller indenfor international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder.
• Have kendskab til overordnede internationale handel og investeringstendenser.
• Have kendskab til datakilder relateret til international handel, internationale markeder og virksomheder.
Den studerende skal kunne:
• Redegøre for teorier, modeller og begreber relateret til international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder.
• Anvende relevante teorier og metoder til at vurdere og behandle konkrete problemstillinger relateret til international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder.
• Formidle beslutningsgrundlag og løsningsmodeller på et fagligt højt niveau.
Den studerende er i stand til:
• Selvstændigt at foretage begrundede valg/fravalg af teorier og metoder til behandling af konkrete problemstillinger relateret til international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder.
• Selvstændigt at identificerer og indhente relevant data og litteratur til behandling af opgaver i studie og arbejdsmæssigt sammenhæng.
• At kunne indgå i samarbejde til behandling og løsning af faglige opgaver.

Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på undervisning, forberedelse og eksamensaktiviteter.
International Trade and Foreign Direct Investment:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterårstermin
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor og eksamensplan/-opslag for mere information:
  • Andre tilladte hjælpemidler
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter
  • Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
  • Tilladte lommeregnere
  • Tilladte lovsamlinger
  • Tilladte ordbøger
Anden prøveform
Mundtlig eller skriftlig - afhængigt af antal studerende tilmeldt til prøven.

FOR VIRTUELT STUDERENDE gælder følgende:
Prøveform ved den ordinære prøve: Individuel projektopgave, maks. 15 sider.

Faget behandler de teorier og modeller der forklarer handel med varer og ydelser på tværs af landegrænser, og har til formål at give de studerende et indblik i den multinationale virksomheds udvikling og rolle, samt paradigmer for etablering i udlandet.

Fremmøde:
Fagelementet er baseret på en kombination af forelæsning, diskussion og opgaveløsning.
Virtuel:
Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner med de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende.

Litteratur (foreløbig)
Krugman, P. R., Obstfeld, M., & Melitz, M. J. (2011). International Economics: Theory & Policy, 9th Edition, Global Edition, Pearson
Bartlett, C. A. & Beamish, P. W. (2010). Transnational Management: Text, Cases & Readings in Cross-Border Management, 6th Edition, McGraw-Hill/Irwin
Kompendium