2013/2014 DIP-HDIB_IB07 Emerging Markets
English Title | |
Emerging Markets |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 02-05-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Den studerende skal:
• Have viden om strategier, udlandsinvesteringer, salg og HR ifm forretningsaktiviteter i de nye markeder • Kunne identificere ligheder og forskelle mellem specifikke nye markeder • Forstå hvordan disse økonomier bidrager til og indgår i globaliseringsprocesser Den studerende skal kunne: • Forstå og forklare institutioners rolle for vækst og erhvervsudvikling • Foretage analyser af tendenser og vekselvirkninger mellem politik, institutioner og økonomi i nye markeder Den studerende er i stand til: • At kunne præsentere, kritisk bedømme og anvende teorier og begreber gennemgået på kurset • At kunne identificere relevante indikatorer for politiske risiko, institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde aktuel og opdateret information via internettet og biblioteksressourcer • At lægge analyser af nye markeder til grund for udviklingen af strategier for virksomheder med erhvervsaktiviteter, eller planer om sådanne aktiviteter, i de nye markeder Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på undervisning, forberedelse og eksamensaktiviteter. |
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Undervisningen ligger på torsdage kl. 17.10-19.45 i uge
43-49, eksamen d. 12.12.
|
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Fremmøde:
Kurset baseres på en kombination af forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, arbejde med undervisningscases i og uden for undervisningslokalet samt deltager-præsentationer. Kursuslitteraturen er udfordrende og deltagerne opfordres til at danne læsegrupper. Virtuel: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. |
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Branstetter L. and N. Lardy (2006):
China’s embrace of globalization, NBER working paper
series no. 12373 pp 3-56
Desai, M. (2003): India and China – an essay in comparative political economy, Centre for the Study of Global Governance, London School of Economics, 20 p. Deutsche Bank Research: (2006): Brazil: O pais do futuro? – Economic scenarios for the next 15 years. pp 1-10. www.dbresearch.de Deutsche Bank Research: (2005): India rising: A medium-term perspective – India Special, pp 3-15. www.dbresearch.de EBRD: Transition report (seneste år), London, IMF (2005) Building Institutions, World Economic Outlook, September 3, Chapter 3, Building Institutions, pp. 125-153, www.imf.com McMillan J. and B. Naughton (1992): How to reform a planned economy: lessons from China, Oxford Review of Economic Policy, vol 8(1) pp 130-143 Mygind N. (2011): Transition from plan to market – a PIE analysis, CBS, (25 pages), January 2011. http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7983 Mygind N. (2008): Virtuous circles in Chinese growth - can it go on? 24 pages Mygind, N. (2007): The PIE Model: Politics, Institutions, Economy, A Simple Model for Analysis of the Business Environment, CEES/CBS (26 pages), http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7062 OECD: 2003: The role of FDI in China’s economic development, ch. 2, in 56 Investment Policy Reviews, China, Progress and reform challenges, pp 29 OECD - Economic Outlook (seneste). UNCTAD (seneste): World Investment Report. UNDP (seneste): Human Development Report. World Bank (2011)Global Development Horizons 2011, Multipolarity: The New Global Economy. |