2013/2014 DIP-HDO_18 Konfliktmægling - et ledelsesredskab
English Title | |
Konfliktmægling - et ledelsesredskab |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Fredag den 23. august 2013, kl. 8-16 Lørdag den 14. september 2013, kl. 9-16 Fredag den 11. oktober 2013, kl. 8-16 Lørdag den 9. november 2013, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-04-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Viden:
• Et solidt fundament til forståelse af konflikter og konfliktmægling i et historisk og indholdsmæssigt perspektiv • Hvor bruges metoden allerede og hvor er den på vej. Et kort kik ind i globale ledelses arenaer • Hvad adskiller konfliktmægling fra andre konfliktløsningsmetoder • Hvilke retninger findes der indenfor konfliktforståelse • Hvad kan man bruge konfliktmægling til i en ledelsessammenhæng • Hvordan spiller metoden ind i forhold til forhandling • Hvilken rolle spiller personlighedspsykologi og konstruktivistisk erkendelsesteori i en mæglingssammenhæng • Hvad skal man vide metodisk for at lykkes som mediator Færdigheder: • Forstå hvad mediation/konfliktmægling er og handler om • Kunne analysere en konfliktsituation • Kunne udlede hvornår konfliktmægling er interessant i en ledelses sammenhæng • Kunne reflektere over hvad det teoretiske udgangspunkt fører til af forskellige interventions valg for mægleren og kunne tage stilling til egen stil, styrker og udfordringer Kompetence: • Have tilegnet sig metoden teoretisk og omsat teorien i trænings aktiviteter i forløbet, samt meget gerne operationaliseret i konkrete ledelses/konsulent handlinger på arbejdspladsen. Beherske teori og metode i eksamens projektoplæg. |
|||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | |||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Formålet med valgfaget er at give de
studerende teoretisk og praktisk indsigt i
konfliktmægling/mediation generelt og specielt som ledelsesredskab.
Formålet er at sætte deltagerne i stand til at analysere, beskrive
og forstå konflikter i konkret kontekst og handle troværdigt og
hensigtsmæssigt i forhold til dem.
Med ovenstående formål vil faget tage udgangspunkt i den ”Refleksive model for konfliktmægling”. Valgfaget vil give deltagerne indsigt i konfliktforståelse, konflikteskalering og to grundlæggende forskellige paradigmer for konflikthåndtering i ledelsesarbejdet. Træningsmetoden i den “Refleksive model for konfliktmægling” vil blive gennemgået og trænet trin for trin på træningsdag og i studiegrupper, sådan at deltagerne efter kurset kan bruge teknikken, eller dele heraf, i deres arbejde som ledere eller konsulenter m.m. Der inddrages konkrete og virkelighedsnære cases i undervisningen og deltagerne trænes i at analysere problemstillinger, forberedelse af kontakt og møder, møders forløb, hensigtsmæssigheden af teknikker og strategier og generelle mæglerkompetencer identificeres og diskuteres. I forbindelse med undervisningen vil der blive lagt vægt på deltagernes refleksioner over egen nuværende og fremtidig mæglingsstil. Mægling hænger tæt sammen med andre konfliktløsningsmetoder, f.eks forhandling og forskelle og ligheder inddrages i valgfaget. Forskellige tilgange til konfliktmægling bliver præsenteret med henblik på at diskutere berettigelse og begrænsninger, lige som spørgsmålet om etik drøftes og afgrænses. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Valgfaget sættes op omkring:
• Kortere faglige indlæg • Videoklip som oplæg til identificering af konflikttema • Træningsdag hvor den refleksive model i konfliktmægling trænes og hvor den enkeltes læring danner baggrundstæppe for projektoplægget • Studiegruppearbejde omkring egen praksis og øvelsesopgaver i forløbet |
|||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||
HD(O) administrationen
|
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
25-04-2013