2013/2014
KAN-AKADINTS Akademisk Internship
English Title |
Academic Internship |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
15 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig |
- Signe Vikkelsø - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Erhvervspsykologi/Business psychology
- Forretningsetik, værdiledelse og CSR/Business Ethics, value
based management and CSR
- Innovation og entreprenørskab/Innovation and
entrepreneurship
- Kommunikation/Communication
- Ledelse/Management
- Ledelse af Information og Videnledelse/Management of
Information and Knowledge Management
- Markedsføring/Marketing
- Organisation/Organization
- Virksomhedsstrategi/Corporate and Business
Strategy
|
Sidst opdateret den
11-07-2013
|
Læringsmål |
Ved eksamen skal den studerende
kunne:
- Identificere og beskrive en konkret praktisk problemstilling,
der blev løst eller forsøgt løst i praktikforløbet med deltagelse
af den studerende.
- Beskrive og analysere betydningen af den organisatoriske
kontekst, her under interaktionen mellem ressourcer og aktører, for
håndteringen af problemstillingen. Analysen skal anvende relevante
teorier fra pensum på CM(psyk.)-uddannelsens 1. og 2. semester samt
andre relevante teorier.
- Vurdere styrker og svagheder ved denne interaktionsproces.
- Reflektere over egen læring i forbindelse med løsningen af
problemstillingen
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Den studerende skal have gennemført
1. og 2. semester på CMP |
Prøve/delprøver |
Akademisk
Internship:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
December/januar |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøve afholdes i
februar/marts. Ved omprøven indleveres ny max 5 siders synopsis
inden 30 min. individuel mundtlig
eksamen.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med det Akademiske Internship er at koble teoretisk og
metodisk viden med konkret praksis. I mødet med praksis øves de
studerende i at anvende deres tilegnede viden og CM(psyk)-
kvalifikationer i arbejdslivet. De får afprøvet deres faglige
færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som
’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i de
virksomhedsrelaterede problematikker og på den anden side anskuer
dem ud fra en analyserende position, hvorfra nye vinkler og
perspektiver anskueliggøres. Det akademiske internship sker som en
praktikperiode af i alt 9 arbejdsugers varighed i en konkret
organisation og rummer følgende elementer: praktikkontrakt,
praktikperiode og erfa-gruppe. Det akademiske internship kan
afvikles efter 2. semester er afsluttet og finder normalt sted i
perioden juli-januar for at sikre en samtidighed mellem ophold og
akademisk refleksion
Det er en forudsætning at 2. semester er afsluttet samt at
opholdet er godkendt af den fagsansvarlige inden det akademiske
internship påbegyndes.
|
Undervisningsformer |
Fagets omfang på 15 ECTS svarer til
413 SAT. Heraf går ca. 60 timer til udformning af synopsis samt 60
timer til eksamen og forberedelse. Altså er der ca. 293 timer til
selve internship’et (inklusiv deltagelse i erfa-gruppe), hvilket
svarer til 9 ugers fuldtid. Hvordan internship-timerne præcist
afvikles aftales med virksomheden/organisationen. |
Yderligere oplysninger |
Den studerende kan frit vælge mellem Akademisk Internship eller
15 ECTS valgfag
|
Foreløbig litteratur |
Donald Schön: ”Den reflekterende
praktiker”, Forlaget KLIM samt Krantz & Maltz: ”A framework for
consulting to organizational role" (kan downloades på følgende
site:
http://triadllc.com/pdf/ConsultingPsyc-Role.pdf |
Sidst opdateret den
11-07-2013