2013/2014  KAN-CMAERAP  Ekstern rapportering

Niveau Kandidat
Placering Forår
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Jesper Møller Banghøj - Institut for Regnskab og Revision (RR)
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
Sidst opdateret den 05-03-2014
Målet med faget Ekstern rapportering er, at den studerende efter undervisningsforløbet i faget kan:
  • Redegøre for nationale og internationale reguleringsorganer og -former
  • Redegøre for og analysere begrebsrammens opbygning og indhold
  • Demonstrere tilstrækkelig overblik over lovgivning og standarder til at kunne udpege relevante bestemmelser til forskellige problemstillinger i praksis
  • Demonstrere evne til at anvende konkrete bestemmelser til løsning af praktiske problemer
  • Reformulere offentliggjorte årsregnskaber til analysebrug og beregne relevante nøgletal
  • Gennemføre strategisk analyse og regnskabsanalyse på grundlag af offentliggjorte årsrapporter og anden offentlig tilgængelig information
  • Værdiansætte virksomheder og aktier på grundlag af forskellige værdiansættelsesmodeller
Ekstern rapportering:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Eksamen er en 4 timers skriftlig prøve med alle skriftlige og elektroniske hjælpemidler. Eksamen er kun på CBS' pc'ere med adgang til det personlige drev og Learn. På CBS' pc'ere er der internetadgang som hjælpemiddel for tilgang til tilladte lovsamlinger/​Revisorbiblioteket via CBS Biblioteket. Det er ikke tilladt på anden måde at anvende internetadgangen ligesom det ikke er tilladt på nogen måde at være i kontakt med andre under eksamen. Det er ikke tilladt at medbringe egen pc. USB stick er ikke tilladt under eksamen, men det er tilladt at overføre noter og dokumenter til S-drevet fra USB stick senest 15 minutter før eksamens begyndelsestidspunkt.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommertermin, Der afholdes ordinær prøve i marts/april (studiestart lige år) og i maj/juni (studiestart ulige år).
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor og eksamensplan/-opslag for mere information:
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter
  • Tilladte lommeregnere
  • Tilladte lovsamlinger
  • Tilladte ordbøger
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet.
  • Eksternt regnskab som samfundsaktivitet og de samfundsøkonomiske konsekvenser den eksterne rapportering medfører
  • Eksternt regnskab som videnskabelig disciplin, herunder verifikation af regnskabsteorier, normative og deskriptive regnskabsteorier mv.
  • Fordele og ulemper ved Årsregnskabslovens tredelte reguleringsstrategi
  • Den internationale regnskabsregulering via EU, IASB og FASB
  • Begrebsrammens funktion og indholdet af dens 5 niveauer
  • Definition på aktiver og regelsættet for indregning og måling af immaterielle, materielle og finansielle aktiver
  • Definition på forpligtelser og regelsættet for indregning og måling af forskellige former for forpligtelser
  • Definition på indtægter, omsætning og omkostninger samt anvendelse af indtægtsmetoder og forskellige former for omkostningsklassifikation
  • De lovgivningsmæssige krav til ledelsesberetning og supplerende beretning
  • Strategisk regnskabsanalyse, konkurrence- og vækststrategier samt værdiansættelse
Forelæsninger + Øvelser
Arbejdsbelastning
Undervisning 52 timer
Forberedelse 156 timer
Eksamen 43 timer

Møller, Peder Fredslund: Introduktion til koncernregnskaber (seneste udgave)

Sørensen, Ole: Regnskabsanalyse og værdiansættelse – en praktisk tilgang, Forlaget Gjellerup 4. udgave (2012)

IASB: IFRS og IAS, standarder download (kun adgang til revisorbiblioteket fra CBS campus): http://www.cbs.dk/bibliotek/databaser/revisorbiblioteket

Fedders, Jan & Steffensen, Henrik: Årsrapport efter internationale regnskabsstandarder – fra dansk praksis til IFRS, 4. udgave (2012)

KPMG: Illustrativ IFRS-årsrapport (2013)

KPMG: Indsigt i Årsregnskabsloven, KPMG’s praktiske guide til loven 2013/2014, 8. udgave

Årsregnskabsloven af 2001 lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011

Samfundsansvar.dk: Redegørelse for samfundsansvar – praktisk vejledning og inspiration fra december 2010

Bemærk! Alt udleveret litteratur er ligeledes pensum.

Sidst opdateret den 05-03-2014