2013/2014 KAN-CMP_VIOP Videregående økonomisk psykologi
English Title | |
Advanced Course in Behavioral Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-07-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
Kursets overordnede mål er at give de
studerende indblik i og en oversigt over det adfærdsøkonomiske
område. Dvs. hvordan psykologien eksplicit kan inddrages i
økonomiske og erhvervsøkonomiske modeller med henblik på at
etablere mere robuste forklaringer forudsigelser og
indgrebsstrategier
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Bør som minimum have indblik i faget "økonomisk psykologi" svarende til, hvad man får ved at følge faget på HA(psyk.)-uddannelsens 1. semester. | |||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||||
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Deltagelse i semester-workshoppen. En tilfredsstillende deltagelse i semester-workshoppen indebærer, at man sammen med sin projektgruppe har deltaget aktivt i udarbejdelsen og fremlæggelsen af gruppens 3-siders oplæg om udarbejdelsen af en forretningsmæssig ide inden for det område, som projektet omhandler. Projektoplæget skal bedømmes som godkendt for at man kan gå op til eksamen i faget. |
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Kursusindhold:
Kurset sigter mod at give de studerende en bred indsigt i de mange områder, hvor psykologien inddrages eksplicit i økonomisk teori for at give os mere robuste og adækvate økonomiske forklaringer og forudsigelser. Kurset vil især tage afsæt i det såkaldte adfærdsøkonomiske område, som opstod i kølvandet på Daniel Kahneman og Amos Tversky’s samarbejde og fælles skriverier under 1970’erne. Der er tale om teorier som ”heuristikker og biasses”-teorien, prospekt-teorien, dual proces-teorien, mm. I kurset vil vi især se på, hvorledes disse teorier er blevet anvendt inden for en række erhvervsøkonomiske områder som finansiering, corporate governance, afsætningsøkonomi, organisation, etc. Nedenfor er anført en række af de temaer, som de studerende kan vælge emner indenfor. Undervisningsforløb og pædagogik Kurset består af en forelæsningrække med 1-2 forelæsning pr. uge. Sideløbende hermed skal de studerende også i grupper på op til 5 studerende arbejde med et økonomisk psykologisk projekt i løbet af semestret. I begyndelsen af semestret vælger de studerende både projektgruppe og det emneområde, som de vil arbejde indenfor. Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm. Hver gruppe vil herefter med bistand af den fagansvarlige skulle arrangere et seminar på 1 time i slutningen af semestret. Der afholdes desuden en 1-uges-workshop i november måned, hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen (se beskrivelsen nedenfor). |
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Kurset består primært af en
forelæsningsrække på ca. 15 forelæsninger, der introducerer de
studerende til det økonomisk-psykologiske fagområde og dets
relevans for en række erhvervsøkonomiske problemstillinger
I begyndelsen af semestret afholdes et introducerende møde, hvor de studerende vælger både projektgruppe og det emneområde, som de skal arbejde indenfor.Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm. I slutningen af semestret arrangeres et seminar på 1 timer pr. projektgruppe, hvor gruppernes projektrapporter præsenteres. Der afholdes desuden en 1-uges-workshop i november måned, hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen (se beskrivelsen nedenfor). Projektpræsentationerne foregår på to separate hold |
|||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Som grundbog i faget anvendes:
|
Sidst opdateret den
11-07-2013