2013/2014 KAN-CM_A41 Børn i medie- og forbrugersamfundet
English Title | |
Børn i medie- og forbrugersamfundet |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Tirsdag 08.00-10.35, uge 38-41, 43-49 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-03-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
For at kunne opnå karakteren 12 til
eksamen skal den studerende være i stand til:
|
|||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
Det anbefales, at studerende har en basal viden om marketing og forbrugeradfærdsteori (bachelor niveau), og faget anbefales til studerende med interesse for medie- og forbrugeradfærd i forhold til børn | |||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Der har igennem i sidste mange år
været en stigende interesse for børn som forbrugere. Dette fra
såvel virksomheder, forbrugerorganisationer, men også fra den brede
offentlighed. Faget ”Børn i medie- og forbrugersamfundet” har
overordnet til formål at belyse børn som forbrugere; heriblandt
børns socialisering som forbrugere, de markedsføringsmæssige,
juridiske og etiske problemstillinger ang. børns deltagelse i
forbrugersamfundet samt brugen af børn som informanter.
Metodisk vil der blive præsenteret nyere undersøgelser af kvalitativ og kvantitativ art med fremlæggelse og drøftelse af metoderne bag de nævnte undersøgelser. Faget er et nyt forskningsområde, der er tvær-disciplinært og hviler på det nyeste indenfor barndomsforskningen, medieforskningen og forbrugerforskningen. Teorigrundlaget vil blive koblet til forskellige former for praksis som f.eks. erhvervs- og medievirksomheders viden om og erfaring med aldersgruppen børn. Den studerende vil med udgangspunkt i faget tilegne sig faglige kompetencer som vil kvalificere den studerende til at forholde sig til teoretiske, praktiske og metodiske problemstillinger omkring børn som forbrugere Den studerende forventes at få en interesse i tværfaglighed, idet faget ligger op til forskellige og tit modstridende syn på problemstillinger ang. børn og forbrug/medier |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Fagets pædagogiske form vil bestå af en blanding af forelæsninger og øvelser/ cases. | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
-
Marshall, David et al (2010): Understanding children as consumers.
Sage Publications
- Buckingham, David (2011): The material child – growing up in consumer culture. Polity Press - John, D. Roedder (1999): Consumer socialization of children: A retrospective look at twenty-five years of research: Journal of Consumer research. Vol 26. (findes via CBS-bibl) - Tufte, Birgitte (2007): Børn, medier og marked. Samfundslitteratur |
Sidst opdateret den
20-03-2013