2013/2014 KAN-CM_E205 Lederskabet i forandring
English Title | |
Leadership in Change |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår, Forår
Changes in course schedule may occur Tuesday 13.30-16.05, week 6-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: Karina Ravn Nielsen, tlf. 38153782 el. email: electives.lpf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-10-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
Kursus arbejder specifikt med
lederskab, som udtryk for personlig karakteristika, i en system
teoretisk forståelse. Fokus er på samspillet mellem leder, gruppe
og organisation og specifikt på hvorledes disse systemer påvirker
hinanden og præmisserne for lederskab i organisatoriske
forandringer. Efter gennemførsel af kursus i Lederskabet i
Forandring skulle den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||||
Det forudsættes at de deltagende har kendskab til organisationsteori på HA-niveau eller tilsvarende. | |||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Kurset vil undersøge elementerne
i Lederskab, anvendelsen af disse i forandrings situationer samt
kortlægge forskellige metoder til at arbejde progressivt med
organisatorisk transformation og transition.
Der vil blive lagt vægt på personlighedens karakteristika i Lederskab, personlighedens betydning for håndtering af forandringer, udviklingen af lederskab’s kompetencer med vægt på emotionelle og kognitive oversættelses mekanismer til behandling af organisatorisk input og output. Den metodiske tilgang til kurset er eksempel-baseret med feedback-øvelser og rolleanalyse; deltagerne vil arbejde med forandringsledelses eksempler og kortlægge- og analysere lederskabs aspekterne ved disse. Dette bliver suppleret ved at undersøge det som ikke kan ”fanges” kognitivt og anvender tolkning af emotionelle data ved at anvende forskellige psykodynamiske og systemiske teori perspektiver, kompleksitets teori og identitets teori med henblik på at tegne et bredt nuanceret billede af Lederskab og Forandring. Kurset har stor praksis relevans grundet anvendelsen af eksempel-baseret læring samt erfaringslæring. I kursus forløbet vil der være gæste forlæsere, hvoraf flere har praktisk erfaring med implementering af markante forandrings initiativer, samt undervisere med stor ekspertice i psykodynamisk systemisk teori. Kurset er meget intensivt og stiller store krav til villighed fra deltagernes side om at undersøge og diskuttere aktuelle sager i lys af litteraturen, det teoretiske materielle og egne generede data. Det forventes at deltagerne deltager i en arbejdskonference af to (2) dages varighed. Personlig udviklings potentiale: Kurset fokusere på at udvikle deltagernes evne til at analysere forandrings initiativer i et lederskabs perspektiv gennem kursets samarbejdende form og indhold, ligesom evnen til at intervenere hensigtsmæssigt udvikles. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Kurset består af en blanding af
forelæsninger, gæste forelæsning og case eksempler som deltagerne
skal arbejde med, og vil også indeholde en 2 dages organisation
øvelse / arbejdskonference internat.
Kurset indeholder en stærk blanding af teori og praksis og sigter derved både på at øge deltagernes viden indenfor området, som at øge til deres erfaringsgrundlag gennem at inddrage en emotionel dimension i læringsprocessen. Kurset er meget intensivt og krævende og fordrer derfor en høj grad af aktiv deltagelse fra deltagerne. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af semestret vil jeg gerne gennemføre et 2 dages sammenhængende gruppe relations / arbejds konference, hvis det er muligt. | |||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Ledborg, Valentiner og Toftholm.
(2009) “Balanceret Lederskab – Fra Vision til Virkelighed”, DJØF’s
Forlag. Afsnit 1 og 2 (90 pages)
Huy, Quy Nguyen. (2002) “Emotional Balancing of Organizational Continuity and Radical Change: The Contribution of Middle Managers.” Administrative Science Quarterly, 47 (2002): 31-69 (34 pages) Stacey, Ralph. (2001) “Complexity at the “Edge” of the Basic Assumption Group. In Gould, Stapley & Stein’s The Systems Psychodynamics of Organizations (22 pages) Bion, W.R. (1961) “Group Dynamics.” Chapter in Bion’s Experiences in Groups and other Papers (46 pages) Hatch, M.J. & Kostera, M. & Kozminski, A.K. (2006) “The Three Faces of Leadership: Manager, Artist, Priest.” In Organizational Dynamics, Vol. 35, No. 1: 49–68 (18 pages) Grint, Kent’s (ed.) (2003) “Leadership – Classical, Contemporary and Critical Approaches.” Oxford University Press, Selected chapters (290 pages) Obholzer, Anton. (2001) “The Leader, the Unconscious, and the Management of the Organization.” In Gould, Stapley & Stein’s The Systems Psychodynamics of Organizations (18 pages) Armandi, B. & Oppedisano, J. & Sherman, H. (2003) “Leadership Theory and Practice: A “case” in point.” In Management Decision Vol. 41, iss. 10 Special Edition: 1076-1088 (11 pages) Vroom, Victor (2003). “Educating Managers for Decision Making and Leadership.” In Management Decision Vol. 41, iss. 10 Special Edition: 968 - 978 (10 pages) Palmer, Ian, Richard Dunford, and Gib Akin. (2009) “Managing Organizational Change – a Multiple Perspectives Approach.” McGraw-Hill/Irwin. Chapters 2, 6, 9 and 11 (114 pages) Stein, Mark. (2001) “Dilemmas of Organizational Change: A Systems Psychodynamic Perspective.” In Gould, Stapley & Stein’s The Systems Psychodynamics of Organizations (21 pages) |
Sidst opdateret den
23-10-2013