Den studerende skal ved afslutningen
af virksomhedsspillet kunne:
- Identificere, udvikle og implementere relevante marketing
strategier baseret på analyse af data i den virkelighedstro
simuleringsverden.
- Identificere og evaluere faktorer der har afgørende indflydelse
på den fremtidige succes og markedsværdi af et firma, herunder,
finansiering, samarbejde med distributører, omkostningsminimering,
prisoptimering, reklame og promovering beslutninger, R / D,
kapacitetsoptimering m.m.
- Analysere Income Statement (var. og faste omkostninger,
dividende, finansiering af gæld/investeringer) og Balance Sheet
(cash flow, Long/short term debt m.m)
- Diskutere, analysere og formidle data baseret på et logisk og
velunderbygget (kvalitativt og kvantitativt) beslutningsgrundlag
lavet gennem teamwork.
- Benytte finansielle værktøjer, såsom break-even analyse,
priselasticitet, conjoint analyse, test marked, concept test m.m.,
til at vurdere produkters finansielle
markedspotentiale.
|
Strategisk
Markedsføringsplanlægning II:
|
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forårstermin |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Sygeprøve (for studerende, der er
syge under hele eller væsentlige dele af virksomhedsspillet) og
omprøve afholdes i form af en individuel, skriftlig projektopgave.
Startdato for prøven og afleveringsfristen for eksamensbesvarelsen
fastsættes af linjesekretariatet
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er en individuel skriftlig
rapport på grundlag af virksomhedsspillet (intern prøve). Den
ordinære prøve finder sted marts/april , nærmere tidspunkt
fastsættes af linjesekretariatet. Syge-/omprøven finder sted i
maj/juni. Sygeprøve (for studerende, der er syge under hele eller
væsentlige dele af virksomhedsspillet) og omprøve afholdes i form
af en individuel, skriftlig projektopgave. Startdato for prøven og
afleveringsfristen for eksamensbesvarelsen fastsættes af
linjesekretariatet
|
|
Fagets formål
Markedsføringsplanlægning er den mest dynamiske og holistiske af
virksomhedens funktioner. Marketingindsatsen må tilpasses firmaets
egne ressourcer (Company) og distributionskanaler
(Collaborators) i reaktion til konkurrenternes (Competitors)
initiativer, den konstante udvikling i forbrugernes (Consumers)
præferencer, købsadfærd samt markedssituationen (Context) mere
generelt.
Formålet med faget er at give den studerende et hands-on overblik
over de 5 x C (ovenfor) og disses indflydelse på analytisk- og
beslutningsorienteret proces med henblik på formulering,
implementering og styring af strategisk markedsføring af en
virksomheds produkter og services, såvel på forbrugermarkeder som
på business-to-business markeder. Det er ligeledes formålet at give
den studerende et indblik i de styreredskaber og værktøjer der skal
til for at måle kvalitativt og kvantitativt hvilke
virksomhedsstrategier, der er optimale under såvel generelle som
under specielle markedssituationer.
Fagets indhold
Der benyttes et virksomhedsspil hvor igennem de studerende lærer
at udarbejde et helhedssyn på forbrugerne, konkurrenterne,
omverdenen, virksomhedens handlingsparametre, markedssegmentering,
målgruppefastlæggelse og -positionering, udarbejdelse af
markedsføringsplaner, implementering og kontrol. Endvidere lægges
der vægt på, at den studerende, via aktiv deltagelse i
simuleringsspillets beslutninger og undervisning kommer til metoder
og værktøjer til problemløsning i praksis. Kort sagtat lave:
- Strategibeslutninger i forskellige situationer
- Interne og eksterne analyser
- Markedsføringsplaner og beslutninger
- Analyser af resultaterne for hver enkel periode med henblik på
at optimere 1-3
Virksomhedsspillet gennemføres over 5 enkeltstående
dage og i løbet af disse 5 dage afholdes også en række
lektioner inden for fagområdet. I grupper på 2-4 personer får de
studerende ansvar for en virksomhed på et givet marked, og de skal
strukturere og løse komplekse markedsføringsmæssige problemer for
virksomheden og lede den gennem en række perioder i en
virkelighedstro omverden, herunder i konkurrence fra andre
gruppe-ledede virksomheder. De studerende skal i praksislignende
situationer anvende de teorier, metoder og værktøjer, der benyttes
i Strategisk Markedsføringsplanlægning og på linjens øvrige fag.
Som afslutning på virksomhedsspillet skal hver gruppe
præsentere (mundtlig og suppleret med PowerPoints) en executive
briefing, der identificerer, begrunder og diskuterer de vigtigste
(positive såvel som negative) faktorer (interne og eksterne), der
havde indflydelse på virksomhedens resultater undervejs og dens
endelig position. Hver studerende udarbejder ligeledes en skriftlig
eksamensrapport omkring, der blandt andet inkluderer fremtidige
strategiske anbefalinger for en unik SBU i virksomheden.
Fagets progression
Strategisk markedsføringsplanlægning er et centralt
afsætningsøkonomisk fagområde, og faget bygger klart på linjens
øvrige fag på 1. og 2. semester.
|