2013/2014 KAN-MLEEU_ES1 Europas 20. århundrede – strømninger og institutioner
English Title | |
Europas 20. århundrede – strømninger og institutioner |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 04-07-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||
Formålet med undervisningen er, at de
studerende skal opnå viden om væsentlige temaer og perioder i
europæisk historie og kultur samt evne til at identificere
sammenhænge og drage paralleller såvel mellem den politiske og den
kulturelle historie som mellem tidligere perioder og nutiden.
Til eksamen skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||
Der forudsættes BA-niveau eller tilsvarende inden for området Europæiske studier. Litteraturliste kan fås ved henvendelse til den fagansvarlige. | |||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||
Undervisningen uddyber hovedlinjerne i den nyere europæiske politiske og økonomiske historie med særligt henblik på de politiske strømninger fra 18. til 20. århundrede, liberalisme, nationalisme, socialisme, etc. På baggrund heraf foretages mere dybtgående studier af de intellektuelle og kulturelle strømninger som har formet det moderne Europa. Hovedvægten lægges især på de politiske, pædagogiske, videnskabelige og religiøse institutioners rolle i formidlingen og fornyelsen af ideer inden for filosofi, politik, videnskab, etik og kunst. Under hele forløbet trænes der i metodiske aspekter af historie- og kulturstudier. |
|||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||
Forelæsninger, holdundervisning og studenteroplæg | |||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||
Michael Herslund. Kompendium i Europas 20. århundrede.CBS 2011. Timothy A. Byrnes and Peter J. Katzenstein. Religion in an Expanding Europe. Cambridge University Press 2006. Jens Erik Kristensen et al. (red.). Ideer om et universitet. Aarhus Universitetsforlag 2007. Der henvises endvidere til Semesterplanerne. |