2013/2014
KAN-MLEEU_ES3 Enhed og mangfoldighed – sprog og kulturer
i Europa.
English Title |
Enhed og mangfoldighed – sprog og
kulturer i Europa. |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig |
- Katrine Ravn Jørgensen - Department of International Business
Communication (IBC)
|
Primære
fagområder |
- Globalisering, international forretning, markeder og
studier/Globalization, International Business, markets and
studies
- Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural
Studies
|
Sidst opdateret den
02-07-2013
|
Læringsmål |
Formålet med undervisningen er at de
studerende skal opnå viden om forholdet mellem etniske og sproglige
strukturer i Europa. De studerende skal endvidere styrke deres evne
til problemidentifikation og beherskelse af komparative
metoder. |
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Der forudsættes BA-niveau eller
tilsvarende inden for området Europæiske Studier |
Prøve/delprøver |
Enhed og
mangfoldighed – sprog og kulturer i Europa.:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 3 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Mundtlig individuel prøve på basis af skriftlig individuel
synopsis. Der trækkes lod om inden for hvilket af de to områder,
sprog eller kultur, opgaven skal skrives.
Målbeskrivelse
Den studerende skal i den skriftlige synopsis kunne
• dokumentere viden om de vigtigste fællestræk i de
europæiske kulturer og sprog
• demonstrere kendskab til de europæiske sprogs
slægtskabsforhold og historie
• analysere forholdet mellem sprog, kultur og nations- og
statsdannelse
• identificere, klassificere og sammenligne relevante
sammenhænge mellem kulturelle og sproglige forhold og situationer i
for- og nutid
• demonstrere bred orientering i de etniske, nationale og
kulturelle forhold af betydning for integration i Europa
Ved den mundtlige fremlæggelse skal den studerende derudover
kunne
• perspektivere tidligere tiders forhold til nutiden
• sætte det valgte emne i forbindelse med andre lignende
forhold
• præsentere sit oplæg frit og sammenhængende.
Syge-/omprøve
• Syge-/omprøve afvikles som den ordinære prøve.
* Hvis den studerende rettidigt har afleveret synopsen, men ikke
kan deltage i det mundtlige forsvar p.gr.a. sygdom eller er
udeblevet fra det mundtlige forsvar, kan den studerende indstille
sig til syge-omprøve i samme, en forbedret eller en ny synopsis i
samme eksamenstermin jf. eksamensplanen for
syge-/omprøver.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Undervisningen behandler Europa som en både etnisk og sprogligt
sammensat størrelse. Den etniske kompleksitet anskues i lyset af
den stigende tilvandring og de voksende integrationsproblemer for
de enkelte europæiske samfund og for Europa som helhed.
Undervisningen behandler en række temaer såsom migrationsprocesser,
integrationspolitik og etnocentrisme. Europa som sprogligt
sammensat størrelse belyses gennem de større sprogs historiske
udvikling fra dialektgrupper til nationale standarder. Det
enhedspræg som karakteriserer de vesteuropæiske sprog, belyses
gennem påvirkningen fra de klassiske sprog græsk og latin.
Herudover gennemgås temaer som minoritetssprog, sprog og
nationalisme, og sprogpolitik.
|
Overordnede emner:
Grundlaget: de indoeuropæiske sprog og
den indoeuropæiske kultur (1).
Udbredelsen af de indoeuropæiske
kultursprog i Europa i oldtid og middelalder (2, 3).
Middelalderen: de romanske, de
germanske, de slaviske og de keltiske sprog (3).
Dannelsen af de moderne sproglige
standarder (4).
De vesteuropæiske sprogs fællestræk og
typologiske forskelle (5).
Kulturkredsen som sprogligt fællesskab
(6)
Sprog og nation (7, 8).
Den moderne situation (9, 10)
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger med holddiskussion og
studenteroplæg |
Foreløbig litteratur |
Michael Herslund. Kompendium i
Europas sproglige enhed og mangfoldighed, CBS 2011.
Artikler udleveres.
Thomas Pedersen. When Culture becomes Politics. European
Identity in Perspective. Aarhus University Press 2008.
Justine Lacroix & Kalypso Nicolaïdis (2010). European
Stories. Intellectual Debates on Europe in National
Contexts. Oxford University Press.
Der henvises endvidere til semesterplanerne på studiets
hjemmeside.
|
Sidst opdateret den
02-07-2013