2013/2014  KAN-TIPD  Introduktion til programmering og distribuerede systemer

Introduktion til programmering og distribuerede systemer

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Niveau Kandidat
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, MSc
  • Inge-Lise Salomon - Institut for IT-ledelse (ITM)
  • Informatik/Information Systems
Sidst opdateret den 04-09-2013
Efter kurset skal den studerende kunne:
  • redegøre for den proces, der fører fra idé til produkt.
  • redegøre for og konstruere udvalgte delprodukter, der fremstilles i et objektorienteret systemud-viklingsforløb.
  • redegøre for grundlæggende begreber inden for objektorienteret programmering.
  • anvende et objektorienteret programmeringssprog til at konstruere mindre applikationer.
  • redegøre for brugen af klassebiblioteker.
  • analysere en datamængde og konstruere en relationel databasemodel.
  • redegøre for lagdelte og virtuelle maskiner.
Introduktion til programmering og distribuerede systemer:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Projektrapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vintertermin
De studerende arbejder endvidere i hele semestret med et mindre projekt. Kursets emner gennemgås i en rækkefølge, så deres relevans demonstreres (fra idé til produkt). Projektet tager udgangspunkt i en virksomheds behov for et mindre IT-system. Objektorienteret analyse og design præsenteres, og det demonstreres, hvordan en designmodel kan mappes over i et program. Endvidere evaluerer de studerende hinandens arbejde med miniprojektet ved reviews.
Miniprojektet udarbejdes typisk i grupper (3-4 personer pr. gruppe). Omfanget af projektet er maksimalt 15 sider (uanset gruppestørrelse) excl. forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der kan henvises til bilag. Disse skal have relevans og være i redigeret form. Gruppens medlemmer er ansvarlige for hele rapportens indhold. Det skal dog fremgå, hvilke dele af rapporten de enkelte studerende har udarbejdet. Projektarbejdet er obligatorisk, og projektrapporten skal afleveres i 3 eksemplarer til studieadministrationen. Afleveringsdato fremgår af studiekalenderen.

Eksamensform:
Mundtlig eksamen med skriftligt arbejde men uden forberedelsestid ved eksamen. Det skriftlige arbejde er miniprojekt, der er arbejdet på i hele semesteret.

Eksamensform (yderligere oplysninger):
Individuel mundtlig eksamen. Der er i alt afsat 20 minutter pr. studerende. Der tages udgangspunkt i det obligatoriske miniprojekt, der udarbejdes i løbet af semestret, og der eksamineres i hele pensum. Eksamensdato ses i kursusdatabasen.
Kursets formål er at give de studerende en forståelse for og kendskab til de aktiviteter, der udføres fra en idé til et IT-system opstår, til det færdige system er implementeret.
Kurset giver en basisviden om emner, der er relevante i forbindelse med udvikling af IT-systemer med speciel vægt på objektorienterede programmeringsprincipper. Udgangspunktet er en tværfaglig tilgang til IT, der understøttes af en praksisorienteret undervisningsform, der indebærer, at teoretiske emner og teknologiske begreber løbende bliver holdt op imod konkrete og praktiske eksempler, som den studerende selv arbejder med. Følgende emner behandles:

·         Projektstyring: Den proces, der fører fra idé til fremstillingen af et endeligt produkt, samt udvalgte procesmodeller.
·         Metoder (ObjektOrienteret Analyse og Design): Sammenhængen mellem produkter, der fremstilles i et systemudviklingsforløb, og programmeringsklasser.
·         Introduktion til objektorienteret programmering (C#): Centrale begreber og principper indenfor objektorienteret programmering - herunder datatyper, kontrolstrukturer, klasser, objekter og arv – samt anvendelse af disse til konstruktion af simple programmer.
·         Klassebiblioteker: Brugen af programbiblioteker og deres rolle inden for genbrug og abstraktion.
·         Databasedesign: Databasemodellering (Entitets-Relations Diagrammer og forespørgsler) samt konstruktion af databaser på 3. normalform.
·         Maskinarkitektur: Hvordan programkonstruktioner i et anvendt programmeringssprog afvikles gennem et hierarki af virtuelle maskiner samt forskellige programmeltyper.
Læringsaktiviteter:
12 forelæsninger + 12 øvelsesgange.

Læringsaktiviteter (yderligere oplysninger):
Kurset består af 12 forelæsnings- og øvelsesgange. Der veksles mellem teorigennemgang, praktiske øvelser med og uden brug af PC. Nødvendigt software er Visual Studio.NET, og der udarbejdes programmer i C#.
De præsenterede teorier og metoder skal afprøves i praksis. Derfor stilles der i løbet af seme-stret mindre opgaver, hvor eksempler på de studerendes opgaveløsninger diskuteres i plenum.
Introduktion til programmering og sproget C#
Poul Klausen
Ventus Publishing Aps 2012, ISBN 978-87-403-0236-3

Herudover henvises til web-sider og kompendium udleveres.
Sidst opdateret den 04-09-2013