2014/2015  BA-BHAAO1466U  Videnskabsteori

• Pierre Guillet de Monthoux - MPP
  • Vibeke Didriksen - MPP
Administrativ kontak: Karina Ravn Nielsen, krn.lpf@cbs.dk
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
Sidst opdateret den 10-07-2014
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
  • Kunne forholde sig kritisk reflekterende og problemorienteret til erhvervsøkonomisk videnskab og metode såvel generelt som med afsæt i et konkret case
  • Kunne analysere og se sammenhænge mellem problem og teknik i metodevalget, samt diskutere betydningen for gyldigheden og kvaliteten af viden
  • Vise viden om relevante videnskabelige paradigmer og se hvilken betydning de kan have for problemer, teknikker og metodiske valg
  • Forstå elementære begrebsspektre for organisering og forståelse af vidensproduktionen, fx ontologi og epistemologi, subjektivitet og objektivitet, stabilitet og forandring
Videnskabsteori:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 3 studerende
Individuel mundtlig synopsisprøve, 20 min, på baggrund af gruppesynopsis.
Synopsis skrives af 1-3 studerende, maks. 5 sider pr. studerende max. 12 sider for 3 studerende. Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation.
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Forårstermin, Synopsis aflevering i uge 10.
Mundtlig eksamen uge 11 og 12.
(Dette er foreløbigt)

Fagets formål er at udvikle den studerendes forståelse for problemorienteret vidensproduktion som en metodisk og refleksiv grundkompetence for erhvervsøkonomi i praksis. Faget tager således afsæt i praksisrelevante cases og fokuserer på at styrke den enkelte studerendes grundlag for fremadrettet teoretisk og analytisk udvikling inden for det erhvervsøkonomiske fagfelt. Problemorienteret vidensproduktion udtrykker den studerendes evne til:

1. At udpege og forholde sig kritisk reflekterende til relevante, aktuelle og udfordrende problemer for erhvervsøkonomien i praksis.
  2. At organisere, kvalificere og diskutere problemet ved hjælp af et konkret metodisk undersøgelsesdesign bestående af en afvejet og argumenteret metodevalg (hvordan kan man teknisk set undersøge/besvare problemet?), videnskabsteoretisk afsæt (med hvilken kvalitetskriterier?) og videnskabsfilosofisk grundlag (ud fra hvilke grundlæggende antagelser om individets, organisationens og samfundets beskaffenhed?).

Med en styrket problemforståelse ønsker faget at sætte den studerende i stand til engageret og reflekteret at føre og gennemføre en ’god sag’ (case eller problem) på et såvel praktisk relevant og videnskabeligt kvalificeret grundlag. Det afgørende bliver derfor at skabe rum til at den studerende ’opdager’ og tager ansvar for sin faglighed og får redskaber og begreber til kontinuerligt at søge denne i forhold til at opnå ny erkendelse, lære mere om eksisterende meningssammenhænge samt udse sig konkrete handlemuligheder i virksomheden og i samfundet.

Faget er fremadrettet og dets succes bør i sidste ende måles med en forbedret kvalitet og oplevelse af det forestående arbejde med bachelorprojektet, og af den eventuelt efterfølgende opstart på cand.merc.

Undervisningen foregår primært på mindre øvelseshold med fokus på vekselvirkninger mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, skriftligt gruppearbejde og øvelser.

Hagedorn-Rasmussen, Peter, Fuglsang, Lars & Birsch Olsen, Poul (2007): Teknikker i samfundsvidenskaberne. Roskilde Universitetsforlag, 365 sider (udvalgte dele) KØBES

I kompendium:

• Adolfsen, Jes (1998): Problemer i videnskab, Aalborg Universitetsforlag, side 29-36 (7 sider)
  • Andersen, Hanne& Faye, Jan (red.)(2006): Arvenefter Kuhn, Samfundslitteratur, side 9-35 (26 sider)
  • Austin, Robert (1996) Chapters 1, 2, og 3 i Measuring and Managing performance in organizations. New York; Dorset House Publishing (31 sider)
  • Basic guidelines to Problem-Solving and Decision-Making’ http:/​/​www.managementhelp.org/​prsn_prd/​prb_bsc.htm
  • Berlingske Nyhedsmagasin, fredag den 26. september 2008, kl 06:00: Dyrk talentmassen – ikke individet http:/​/​www.business.dk/​article/​20080926/​nyhedsmagasin/​80925114/​

• Bitsch Olsen, Poul & Pedersen, Kaare (1999): Problemorienteret projektarbejde. Frederiksberg: Samfundslitteratur, side 11-41 (30 sider)

• Bjerg, Ole (2006): De sociologiske metoders epistemologi, i Bjerg, Ole & Villadsen, Kaspar (2006) ’Sociologiske metoder’, Samfundslitteratur, kapitel 1, side 11-28 (17 sider)
  • Buch, Robert (2008): søndag den 27. juli 2008, kl. 22:30: Onde og gode problemer, i Berlingske Tidende http:/​/​www.berlingske.dk/​article/​20080727/​debatter/​707270009/​
  • Dugger, William (1983): Two Twists in Economic Methodology: Positivism and Subjectivism, American Journal of Economics and Sociology. Vol. 42. No. 1 (January), ss. 75-91 (16 sider)
  • Flyvbjerg, Bent (1996): Rationalitet og magt, Akademisk Forlag, side 137-158 (21 sider)