Karakteren 12 gives, når projektet og
det efterfølgende forsvar på fremragende vis, dvs. med ingen eller
få uvæsentlige mangler, lever op til følgende læringsmål:
- Problemformuleringen er klar, gennemarbejdet, begrebsfast og
entydig og der argumenteres for problemformuleringens relation til
projektets og studiets faglighed.
- En stærk forankring i teori med refleksion over de valgte
teoriers anvendelighed.
- Systematisk og velbegrundet valg af metode til dataindsamling
og efterfølgende analyse.
- Der er tydelig sammenhæng mellem teori og empiri.
- Der er sammenhæng mellem problemformulering, analyse og
konklusion. Konklusionen skal svare på problemformuleringen og
relateres til analysen. Analysen skal være klar og stringent og
baseres på solid argumentation, hvor argumenter funderes i både
teori og empiri.
- Der er sammenhæng mellem de 3 fagområder (IT, erhvervsøkonomi
og organisation), så rapporten fremstår som samlet helhed. De tre
områder behøver ikke at have lige meget vægt i opgaven.
- Præcis og dækkende sammenfatning af resultater, der er
relevante for virksomheden, og som kan fungere som
beslutningsgrundlag for organisationen i forbindelse med den
behandlede problemstilling.
- Der er kritisk refleksion over eget arbejde.
- Der er sammenhæng mellem opgavens dele, så hvert nyt kapitel
hænger naturligt sammen med og bygger videre på de foregående.
- Der er udarbejdet et engelsksproget resumé, som er rettet mod
organisationens ledelse, og som i meget komprimeret form præcist og
dækkende redegør for rapportens centrale pointer.
- Det skriftlige arbejde fremstår velformuleret med
gennemarbejdet sprogbrug og viser en rimelig grad af stave- og
formuleringsevne.
|
Bachelor
projekt:
|
Prøvens ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Individuel eller gruppe |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Engelsk |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Inden for rammerne af det udarbejdede projekt afholdes der
individuelt mundtligt forsvar. Det mundtlige forsvar har i alt en
længde på 30 min. inklusiv votering. Bedømmelsen er individuel og
tager form af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt samt
den mundtlige individuelle eksamination. Ved bedømmelsen indgår
endvidere den studerendes stave- og formuleringsevne i
bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelse: Eksaminator og ekstern censor
Syge/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære prøve og
finder sted i august.
Bachelorprojektet består af en analyserapport og et kort
ledelsesresumé, som danner grundlag for den endelige evaluering af
gruppens arbejde. Ved bedømmelsen lægges til grund, at rapporten
skal afspejle en arbejdsindsats på 15 ECTS for hver af de
deltagende studerende.
|
|
Formålet med bachelorprojektet på bacheloruddannelsen på HA(it)
er at gennemføre et større projekt i en virksomhed eller
organisation, hvor teori og metoder fra fagområderne på HA(it)
anvendes. Projektets problemstilling skal omfatte både:
- IT
- Erhvervsøkonomi og
- Organisation
De tre fagområder skal alle indgå i projektet; vægtfordelingen
mellem fagområderne kan dog ikke afgøres præcist og vil typisk
variere fra projekt til projekt.
I bachelorprojektet skal de studerende selvstændigt vælge de
metoder, den teori og den kombination af fagområder, der er
nødvendige for at behandle de konkrete problemstillinger, der i
samarbejde med virksomheden vælges at arbejde med. Det anbefales,
at projektet gennemføres i grupper; valget af problemformulering og
dataindsamling skal tilpasses antallet af medlemmer i gruppen. Der
tildeles vejledning til gruppen efter antallet af studerende, se
nærmere på e-campus.
Den endelige afrapportering af projektarbejdet består af en
analyserapport og et ledelsesresumé:
1. Ledelsesresumé. Henvendt til den travle leder i
virksomheden. Her resumeres problemstillingen og de væsentligste
konklusioner eller forslag fremlægges. Et godt ledelsesresumé er
ofte kun på én side. Resuméet skal skrives på engelsk; det er ikke
en salgstale, men en kortfattet, præsentation af projektets
væsentligste resultater.
2. Analyserapport. Henvendt til underviserne. Skal
først og fremmest vise at gruppen er i stand til at udforme en
problemstilling og metodisk forfølge denne for at analysere sig
frem til et resultat. Det er også her forankringen i teori
dokumenteres – det er altså her der skal demonstreres ”kendskab,
forståelse, anvendelse, analyse og syntese” i forbindelse med
afvejningen af flere teoriers anvendelighed. Der vil også
være en uddybende beskrivelse af virksomheden, som ikke kan
forventes kendt af bedømmerne. Analyserapporten skal altså
indeholde metodevalg, metodekritik, grundlæggende antagelser,
proces, problemer, kritiske valg – altså alt det der ikke er af
interesse for virksomheden, men som er væsentlige indlæringsmæssige
konklusioner på baggrund af det halve års arbejde. Herudover skal
der indgå en redegørelse for projektforløbet, herunder hvordan
gruppen fik adgang til virksomheden, samt hvilke problemer der var
undervejs i relation til virksomhed og vejleder eller internt i
gruppen. Hvis de studerende har oplysninger, som de ikke ønsker at
orientere virksomheden om, kan der udfærdiges en særskilt
procesrapport på op til 20 sider (der reducerer analyserapportens
længde). Denne skal fortrolighedsstemples og vil ikke blive
forelagt virksomheden.
|