2014/2015 BA-BINTO1059U IT-projektledelse
English Title | |
IT Project Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 16-07-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Efter kurset skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget giver forståelse for og færdigheder i planlægning,
igangsættelse, koordinering og ledelse af projekter, der retter sig
mod udvikling af informationssystemer. Endvidere introduceres de
studerende til forskellige perspektiver til ledelse af projekter.
Faget orienterer om de overvejelser, organisationer kan foretage
inden et projekt etableres.
Projektledelsesteknikker – inddeles i to hovedgrupper: 1) Introduktion til generelle proces- og udviklingsmodeller til projektledelse herunder planlægning, igangsættelse, gennemførelse og evaluering af projekter. 2) Specifikt for IT projekter vil der blive introduceret estimeringsteknikker, risikostyring, kvalitetssikring, dokumenthåndtering samt stillingtagen til valg af arkitektur. Projektledelse tager udgangspunkt i en teknisk-rationel forståelse af projektledelse med vægt på estimering og målstyring. Der lægges vægt på forståelse af samspillet mellem krav til softwareproduktets egenskaber og projektets fremdrift. Dette betyder, at den studerende forventes at have forståelse for identifikation af mulige proces- og udviklingsmodeller, der er egnet i en given kontekst og for et givent softwareprodukt. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af
storholdsforelæsninger, vejledning og workshop. De studerende vil
også blive bedt om at forberede mindre præsentationer undervejs på
kurset.
Formen forelæsning/workshop/øvelser/vejledning I forelæsningerne gennemgås pensum hvor konkrete teknikker, modeller og værktøjer præsenteres. Pensum forsøges at kobles til relevante cases undervejs. For at gøre faget så praktisk anvendeligt gennemføres forelæsninger med eksterne personer, hvor omdrejningspunktet er praktisk projektledelse. Endvidere gennemføres tre fælles sessioner med faget datalogi og fagkoordinatoren. Under forløbet udtrækkes vilkårligt 4 grupper, der præsenterer deres foreløbige projekt for en styregruppe bestående af Mads, Nada og Majbrit. Dette sker ligeledes igen senere i forløbet med 4 nye grupper. Der vil være indlagt individuel vejledning til alle grupper, hvor hver gruppe får feedback på deres respektive opgave. Vejledningen foretages af en instruktor. Erfaringer og information som de studerende opnår gennem undervisningen, workshops, præsentationer og vejledning forventes at indgå i projektet når det afleveres i afleveringsugen i henhold til samlede eksamensplan. De studerende må derfor tage hensyn til, at underviserne kan komme med input på forskellige tidspunkter i projektperioden. Projektet har en fælles berøringsflade med datalogi og datalogieksamen, men har andre fagligheder og udprøves separat. Projektet i projektledelse vil derfor indeholde projektplanen og kravspecifikationen, som er nødvendig for at udarbejde datalogi eksamensopgaven. Den endelige rapport projekt deles op i fire mindre delprojekter 1. Projektbeskrivelse 2. Projektplan 3. Kravspecifikation 4. Evaluering af projekt forløbet |
||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
“Project Management for Information Systems “ af James Cadle and Donald Yeates (2008) “Strategisk Projektledelse – styr på udviklingen” af Andreas Munk-Madsen (2006) |
Sidst opdateret den
16-07-2014