2014/2015
BA-BINTO1060U Indføring i organisationers opbygning og
funktion
English Title |
Introduction to Organizational
Theory |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
To semestre |
Placering |
Efterår, Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig |
- Tina Blegind Jensen - DIGI
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
16-07-2014
|
Læringsmål |
Faget skal sætte den studerende i stand til at:
- identificere og beskrive formelle og uformelle karakteristika i
organisationer
- forklare muligheder og begrænsninger i karakteristika relateret
til formelle og uformelle træk
- analysere betydningen af organisationsadfærd og processer i
organisationer
- definere og diskutere problemstillinger i en organisatorisk
kontekst
- forklare muligheder og begrænsninger relateret til forskellige
undersøgelsesdesign
- operationalisere teoretiske begreber i en konkret empirisk
kontekst
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af to delprøver:
A -
Grupperapport og mundtligt forsvar: | Delprøvens vægt | 50% | Prøveform | Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende | Omfang af skriftligt produkt | Max. 30 sider | Opgavetype | Projektrapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse | Forberedelse | Uden forberedelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og ekstern censor | Eksamensperiode | Maj/juni | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der afholdes en mundtlig eksamen på baggrund af en skriftlig
grupperapport. Rapporten udarbejdes i grupper på 4 studerende.
Studienævnet fastsætter de præcise regler for gruppedannelse.
Rapporten skal have et omfang på max 30 normalsider. Hvis den
studerende ønsker at udarbejde rapporten alene, skal rapporten have
et omfang på max 20 normalsider.
Den mundtlige prøve er en individuel prøve af ca. 15 min. varighed
uden forberedelse. I eksamenslokalet må alene medbringes rapporten
og få personlige noter. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den
skriftlige rapport og den mundtlige præstation.
Bedømmere: Eksaminator og ekstern censor.
Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære prøve.
Ved omprøven afleveres rapporten i samme eller omarbejdet form. Den
studerende vælger selv. Hvis delkarakteren for rapporten og
forsvaret var mindre en 02 ved den ordinære prøve, har den
studerende krav på, at eksaminator giver en kortfattet feedback,
der kan bruges som udgangspunkt for en genaflevering af
rapporten. |
B -
Pensumprøve: | Delprøvens vægt | 50% | Prøveform | Mundtlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Varighed | 15 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse | Forberedelse | Uden forberedelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og ekstern censor | Eksamensperiode | Maj/juni | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der afholdes en mundtlig prøve i pensum. Den mundtlige prøve er
en individuel prøve af ca. 15 min. varighed uden forberedelse. I
eksamenslokalet må alene medbringes rapporten og personlige noter.
Bedømmere: Eksaminator og ekstern censor.
Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære
prøve. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med faget er at give den studerende en
grundlæggende indføring i organisationers opbygning og funktion.
Dette sker i en vekselvirkning mellem teori og praksis samt med
fokus på it-relaterede aspekter.
I den mere teoretisk orienterede del af undervisningen gennemgås
forskellige perspektiver på organisationer med henblik på at
illustrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er
entydigt. Undervisningen fokuserer specifikt på, at den studerende
får indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres
omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. Den
studerende får ligeledes indsigt i de formelle træk ved
organisationer, herunder betydningen af mål, strategi og
organisationsstruktur for en organisations virke. Dertil kommer de
uformelle træk, som omfatter organisationskulturen og magtforhold.
Der arbejdes med betydningen af motivation, roller, interaktion og
forandring i relation til organisationsadfærd og processer og den
studerende får indsigt i forskellige typer af beslutnings- og
læringsprocesser. Hvert teoretisk emne diskuteres ud fra
it-relaterede aspekter og der perspektiveres til artikler med
særligt fokus på it.
I den mere praksis orienterede del af undervisningen får den
studerende en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer
kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på
udarbejdelse og operationalisering af en praksisnær
problemformulering inden for fagets teoretiske emneområder. Der
undervises i forskellige undersøgelsesdesigns samt hvordan
kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og
afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den
skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den
mundtlige eksamination.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår som en blanding af
storholdsforelæsninger og øvelser. Øvelsestimerne bruges til at
arbejde med cases og studenterfremlæggelser, og eventuelle
tvivlsspørgsmål fra storholdsforelæsningerne afklares og
diskuteres. Undervejs i forløbet afholdes praktikeroplæg og den
studerende forventes at forberede spørgsmål på baggrund af pensum
og efterfølgende at udarbejde en kort skriftlig opgave, som kobler
teori med praksis.
Derudover tilbydes klyngevejledning i forhold til
grupperapporten. |
Arbejdsbelastning |
Storholdsforelæsninger |
40 timer |
Forberedelse til storholdsforelæsning |
98 timer |
Øvelser |
38 timer |
Forberedelse til øvelser |
38 timer |
Vejledning (inkl. forberedelse) |
30 timer |
Temarapporter |
30 timer |
Organisationsprojekt |
100 timer |
Eksamensforberedelse |
40 timer |
Total: |
414 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Efterårssemestret:
Jacobsen og Thorsvik. Hvordan organisationer fungerer – en
indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels forlag. 2.
udgave
Majken Schultz. Kultur i organisationer. Funktion eller symbol.
Handelshøjskolens forlag. 1. udgave
Niels Bo Sørensen. Organisationers form og funktion – om
Mintzbergs teori i en dansk sammenhæng Samfundslitteratur. 4.
udgave
Forårssemesteret:
Ib Andersen. Den skinbarlige virkelighed – vidensproduktion inden
for samfundsvidenskaberne. Samfundslitteratur. 4. udgave
Rienecker, L. (2005). Problemformulering – på de
samfundsvidenskabelige uddannelser, Samfundslitteratur, 3. udgave
Anden litteratur bestående af artikler og
bogkapitler.
|
Sidst opdateret den
16-07-2014