Læringsmål |
Overordnet skal de studerende trænes i at
analysere virksomhedens konkrete beslutningssituationer v.h.a.
økonomisk teori, kunne opbygge og anvende ideelle
beregningsmodeller på grundlag heraf samt vurdere modellernes
forudsætninger og anvendelighed. De konkrete læringsmål – der
gælder for såvel 4-døgnscasen som for den skriftlige 4-timers
stedprøve – er som følger:
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
marginalræssonementet
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
optimeringsteori
- At kunne forstå og beregne indenfor efterspørgselsteori
- At kunne forstå og beregne indenfor udbudsteori
- At kunne forstå forskellene mellem markedsformer og betydningen
heraf for valg af de modeller, der anvendes til - gennem
beregninger - at optimere virksomhedens beslutninger i lyset
heraf
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
pristeori
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
produktionsteori, samt
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
omkostningsteori
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af to delprøver:
A: | Delprøvens vægt | 50% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende | Omfang af skriftligt produkt | Max. 20 sider | Opgavetype | Casebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | December/januar | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
4-døgns-case, der skal besvares i grupper på 4 studerende – dog
med individuel markering af de studerendes indsats. Studienævnet
fastsætter de præcise regler for gruppedannelse. Besvarelsen af
casen må have et sideantal på max 20 normalsider eksklusiv bilag.
Hvis den studerende ønsker at udarbejde besvarelsen af casen alene,
skal denne max have et omfang på 15 normalsider eksklusiv bilag.
Bilag indgår ikke i bedømmelsen. Der skal være klare angivelser af
de individuelle studerendes bidrag.
Intern prøve med bi-eksaminator.
Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære prøve,
men der stilles en ny case. Hvis antallet af eksaminander tilsiger
det, kan syge-/omprøven i stedet afholdes som en 20 min. individuel
mundtlig prøve i pensum, jf. § 16, stk. 2, litra b i
2012-studieordningen. |
B: | Delprøvens vægt | 50% | Prøveform | Skriftlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 4 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | December/januar | Hjælpemidler der må
medbringes | Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
| Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern. Syge-/omprøven afholdes efter samme
regler som den ordinære prøve. Hvis antallet af eksaminander
tilsiger det, kan syge-/omprøven ændres til en 20 min individuel
mundtlig prøve, jf. § 16, stk. 2, litra b, i
2012-studieordningen. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
4 timers skriftlig stedprøve. Alle
skriftlige hjælpemidler samt en godkendt lommeregner må medbringes.
Studienævnet udarbejder en liste over godkendte lommeregnere. Den
studerende er selv ansvarlig for at lommeregneren virker. Tilsynet
er berettiget til at foretage kontrol af om lommeregneren er opført
på studienævnets liste. Eksaminator og
bi-eksaminator. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Dette første økonomiske fag på HA(IT)-studiet
skaber en forståelse for virksomhedens beslutningssituationer, samt
for et erhvervsøkonomisk begrebsapparat til anvendelse i
forbindelse med virksomheders beslutningstagen. Det
erhvervsøkonomiske begrebsapparat der opbygges i løbet af faget,
medvirker til dannelsen af en grundlæggende økonomisk forståelse
for ideelle og rationelle informationsbehandlings- og
beslutningsmetoder i virksomheder. Begrebsapparatet er overvejende
opbygget af mikroøkonomiske, normative beslutningsmodeller baseret
på nødvendige, simplificerende forudsætninger. |
Undervisningsformer |
Ud over forelæsningerne, der danner grundstammen
i undervisningen, lægges der op til løsningen af et stort antal
øvelsesopgaver. De studerende vil herigennem blive trænet i at
analysere konkrete beslutningssituationer og anvende
beregningsmodeller til løsning af disse. Samtidig trænes de
studerendes evne til at vurdere teoriers forudsætninger og
anvendelighed.
Brug af e-læring:
Under kurset vil LEARN blive anvendt til kommunikation til de
studerende samt til distribution af
undervisningsmateriale. |
Arbejdsbelastning |
Forelæsninger (15 * 2) |
30 timer |
Forberedelse til forelæsninger (15*2) |
45 timer |
Øvelser (16 * 4) |
64 timer |
Forberedelse til øvelser (16*2) |
32 timer |
Eksamen – 4 døgns-case |
32 timer |
Eksamen – 4 timers stedprøve |
4 timer |
Total: |
207 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Salvatore, Dominick: Managerial Economics, 7. udg. McGraw Hill,
ca. 500 sider
- Havsteen, M. & Hedegaard, O.: Opgaver i Erhvervs-økonomi –
med supplerende noter. Jurist- og Økonom-forbundets Forlag, ca. 200
sider
- Div. supplerende noter og materialer. Trækkes fra LEARN, ca. 50
sider
Sider
i alt: ca. 750 |