Læringsmål |
I besvarelsen af de afsluttende
skriftlige gruppeopgaver skal den studerende:
1. kunne anvende de teknikker og værktøjer, der er introduceret i
faget til at analysere og løse et komplekst problem gennem
udvikling (analyse, design, konstruktion, test) af et program.
2. kunne dokumentere det udviklede program, herunder argumentere
for problemafgrænsning og til-/fravalg af løsningsteknikker og
værktøjer.
Ved den skriftlige eksamen skal den studerende:
1. demonstrere praktisk og teoretisk indsigt i en række metoder og
teknikker, som kan anvendes til konkret udvikling af mindre
informationssystemer.
2. vise forankring af den teoretiske/abstrakte indsigt i løsningen
af mindre programmeringsproblemer. |
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af tre delprøver:
A: | Delprøvens vægt | 33% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende | | Grupperapporten skal have et omfang på max. 50
normalsider med tydelig angivelse af de individuelle studerendes
indsats, jf. § 6, stk. 4, i 2012-studieordningen. Der kan vedlægges
max 30 normalsiders bilag. Hvis en studerende ønsker at udarbejde
rapporten alene, skal rapporten have et omfang på max. 33
normalsider og max. 20 normalsiders bilag. | Omfang af skriftligt produkt | Max. 50 sider | Opgavetype | Rapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | December/januar | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Syge-/omprøven afholdes efter samme
regler som den ordinære prøve. Ved sygeprøve afleveres en ny
rapport, og ved omprøve afleveres rapporten i omarbejdet
form. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Semestergrupperapport 1, vinter 1. semester. Den skriftlige
rapport udarbejdes i grupper på 4 studerende. Studienævnet
fastsætter de præcise regler for gruppedannelse. Grupperapporten
skal have et omfang på max. 50 normalsider med tydelig angivelse af
de individuelle studerendes indsats, jf. § 6, stk. 4, i
2012-studieordningen. Der kan vedlægges max 30 normalsiders bilag.
Hvis en studerende ønsker at udarbejde rapporten alene, skal
rapporten have et omfang på max. 33 normalsider og max. 20
normalsiders bilag. |
B: | Delprøvens vægt | 33% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende | | Semestergrupperapport 2, sommer 2. semester.
Samme bestemmelser som A. | Omfang af skriftligt produkt | Max. 50 sider | Opgavetype | Rapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Maj/juni | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Syge-/omprøven afholdes efter samme
regler som den ordinære prøve. Ved sygeprøve afleveres en ny
rapport, og ved omprøve afleveres rapporten i omarbejdet
form. |
C: | Delprøvens vægt | 34% | Prøveform | Skriftlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Opgavetype | Casebesvarelse | Varighed | 4 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Maj/juni | Hjælpemidler der må medbringes | Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Egne bøger og kompendier
- Egne noter
- Tilladte ordbøger
| Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel 4 timers skriftlig stedprøve, sommer 2. semester. Den
skriftlige stedprøve består bl.a. af følgende elementer:
programmering, åbne teoretiske spørgsmål, fejlfinding, og
identificering af specifikke svar til givne spørgsmål.
Intern prøve med bi-eksaminator.
Syge-/omprøve afholdes efter samme regler som den ordinære
prøve. |
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
|
Faget er primært et fag, der ser på teknikker til programmering
af mindre informationssystemer. Formålet med undervisningen er at
give den studerende en grundlæggende forståelse for udvikling af
mindre programmer med grafiske brugergrænseflader og tilknyttede
databaser: Både mht. til relevante begreber, principper, teorier og
metoder og mht. den praktiske udførelse af en sådan udvikling.
De studerende forberedes til integrationsfaget der starter på 2.
semester og kører sideløbende med undervisningen i
forårssemessteret. Formålet er her at den studerende tidligt i
HA(it) undervisningsforløbet indser de tætte koblinger mellem
fagene.
Datalogi 1. år er inddelt i 2 semestermoduler: Programudvikling I
(PI) og Programudvikling II (PII).
Efterår, Programudvikling I:
På efterårssemesteret (PI) gennemgås en række fundamentale
teknikker og metoder som er nødvendige når man skal programmere små
systemer. Eksempler på dette kan være Java-programmering og
introduktion til objekt-orienteret programmering. I PI indgår
Semesterrapport 1 og evt. Præsentation.
PI modulet introducerer en række datalogiske principper til design
og udvikling af mindre systemer, hvor emnerne bl.a. er:
- introduktion til system modellering med unified modelling
language
- udvikling og programmering af mindre systemer i sproget Java,
herunder dokumentere systemet med anvendelse af de anvendte system
modeller
- anvendelse af datalogiske principper som f.eks.
objekt-orientering, algoritmer, og datastrukturer
Forår, Programudvikling II:
I PII vil den obligatoriske Semestergrupperapport 2 omhandle et
konkret udviklingsarbejde i relation til integrationsfaget. Det er
gældende for PII at modulet har samspil med undervisningen i
integrationsfaget IT Projektledelse. I integrationsfaget
arbejdes f.eks. med kravspecifikation og planlægning, hvor der i
PII designes og implementeres.
PII modulet introducerer en række datalogiske principper til design
og udvikling af mindre systemer, hvor emnerne bl.a. er:
- arbejde med visuelle programmerings moduler som f.eks.
Swing
- introduktion til design af databaser, koble et program til en
database og anvende SQL
- udvalgte emner til understøttelse af
semesterrapporten.
Den primære berøringsflade mellem PI og PII modulerne er, at de
studerende progressivt introduceres først til grundlæggende
programmering i Programudvikling I. Derefter fokuseres der på
videregående udviklingsmetoder i Programudvikling II.
|
|
Undervisningsformer |
Antal lektioner: 30 á 2 timer
På faget gøres brug af årgangsundervisning, der anvender teoretiske
dialog forelæsninger og mindre øvelser / eksemplificeret med
aktuelle eller fremtidige øvelser fra de øvrige fag: integration,
organisation og økonomi. Her tages stilling til hvilken viden er
der behov for og hvordan opnås og analyseres den viden, hvis denne
øvelse skulle føres ud i ”det virkelige liv”.
Brug af e-læring:
Faget anvender primært tilstedeværelsesundervisning, men bruger
også andre moderne e-learning systemer til deling af dokumenter,
wikier etc. |
Arbejdsbelastning |
Forelæsning |
60 timer |
Øvelser |
60 timer |
Forberedelse til forelæsninger og øvelser |
100 timer |
Semesterrapport 1 |
90 timer |
Semesterrapport 2 |
90 timer |
Eksamen + forberedelse |
50 timer |
Total: |
450 timer |
|
Foreløbig litteratur |
|