2014/2015 BA-BINTU1004U Definition af IS
English Title | |
Definition of Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 19-01-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
Efter at have gennemført faget skal
den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer | |||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Definition af IS (DIS) har fokus på Soft System Methodology, Objektorienteret og Struktureret systemudvikling. Faget introducerer metoder til systematisk at gennemføre et systemudviklingsforløb. Der er specielt fokus på forløbet lige fra behov for IT overhovedet, til den indledende analyse (hvad skal systemet kunne?) frem til design som leder op til programmering (hvordan skal det opbygges?).
Hvor de systemer, der blev arbejdet med de tre første semestre af uddannelsen, var relativt små, enkle og overskuelige, skal vi i DIS se på større systemer. Vi vil se på, hvordan større IT-baserede systemer opbygges.
Udfordringen er at i systemudviklingsprocessen ændrer krav sig løbende over tid. Det betyder, at systemdesignet skal være fleksibelt. Der vil blive lagt vægt på at give de studerende erfaring med selv at kunne arbejde systematisk med design, udvikling og konstruktion af større systemer. Programmering forventes derfor at være en kompetence de studerende har erhvervet gennem de tre første semestre, da dette vil være et område der ikke gennemgås.
DIS gennemføres i tæt samarbejde med faget ”Udvikling af større systemer” hvor fokus er brugerkendskab i design af interaktionen gennem hele design livscyklussen ift. brug og interaktion.
Ved ”større” systemer forstås blandt andet
Eksempler på et ”større” system er Facebook, Googles søgemaskine, men også et system til administration af kontrakter i en global virksomhed. Andre eksempler er bl.a. intranet, web-systemer og spil med flere samtidige brugere. Der lægges vægt på, at de studerende får prøvet at lave systemer, der interagerer med den virkelige verden for at illustrere brug af data for eksempel i forbindelse med Smart Cities produktion, distribution og forbrug af energi.
Ved udvikling af større systemer er metodiske arbejdsformer, teknikker og værktøjer til analyse, design, konstruktion og dokumentation betinget af den konkrete kontekst. Systemerne skal:
Principperne for menneske-maskine interaktion vil blive gennemgået i faget ”Udvikling af Større systemer”. |
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
45 lektioner med introduktion og 4 x
2 dages seminarer
Der er lagt op til en meget tæt kobling mellem fagene "Udvikling af større systemer" og "Definition af IS", således at de samme typer af systemer belyses ud fra fagenes forskellige vinkler. Der lægges vægt på en vekselvirkning mellem teori og praksis med workshops, arbejde med praktiske opgaver i analyse, design, programmering m.m., herunder samarbejde og innovationstilgang med inddragelse af case. “Udvikling af større systemer” og ”Definition af IS” vil basere sig på et intensivt forløb, hvor forelæsninger og øvelser flyder sammen til 4x 2 dages seminarer over perioden uge 5 til uge 13. Brug af e-læring LEARN vil blive brugt til distribution af undervisningsmateriale til de studerende. I forbindelse med større opgaver vil der på LEARN blive oprettet fora, hvor studerende og undervisere kan stille spørgsmål og give svar af relevans for opgavernes løsning. |
|||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Bog (kan købes ebog og fysisk kopi): Checkland, P. and Poulter, J. (2006): Learning For Action: A Short Definitive Account of Soft Systems Methodology, and its use for Practitioners, Teachers and Students, John Wiley & Sons Ltd., UK. Hele bogen inkl. appendix.
Bog Head First Object-Oriented Analysis and Design (2006 or later) Brett D. McLaughlin, Gary Pollice, Dave West. Chapter 1 Well-Designed Apps Rock: Great Software Begins Here Chapter 2 Gathering Requirements: Give Them What They Want Chapter 3 Requirements Change: I Love You, You’re Perfect... Now Change Chapter 4 Analysis: Taking Your Software into the Real World Chapter 5 Good Design = Flexible Software: Nothing Ever Stays the Same Chapter 6 Solving Really Big Problems: “My Name is Art Vandelay... I am an Architect” Chapter 7 Architecture: Bringing Order to Chaos Chapter 8 Design Principles: Originality is Overrated Chapter 9 Iterating and Testing: The Software is Still for the Customer Chapter 10 The OOA&D Lifecycle: Putting It All Together Appendix 1 Leftovers: The Top Ten Topics (we didn’t cover) Appendix 2 Welcome to Objectville: Speaking the Language of OO
Bemærk: de første fire kapitler danner grænse til Udvikling af Større systemer.
Download Yourdon, Edward, Just Enough Structured Analysis, 2006 (kan hentes gratis på http://yourdon.com/publications/) 1 (Introduction) 1-9, 2 (The Nature of Systems) 10-37, 4 (Tools of Modern Systems Analysis) 63-75, 9 (data flow) 146-195, 11 (process specification) 211-241, 13 (State-Transition Diagram) 270-288
Hirschheim, R & H. Klein (1989): Four Paradigms of Information Systems Development. Communications of the ACM, 32 (10), 1199-1216 ( http://dl.acm.org.esc-web.lib.cbs.dk/citation.cfm?id=67933&CFID=54700970&CFTOKEN=41139283)
Supplerende til OOA&D |