2014/2015 BA-BINTU1007U Makroøkonomi
English Title | |
Macroeconomics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 16-07-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Matematik B, engelsk B | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget Makroøkonomi introducerer de grundlæggende
makroøkonomiske begreber, sammenhænge og modeller. Centrale
makroøkonomiske emner gennemgås, økonomiens funktionsmåde beskrives
og vigtige økonomiske principper identificeres.
Fagets hovedinddeling: i) Det korte sigt ii) Det lange sigt iii) Det meget lange sigt, Det korte sigt indeholder de økonomiske konjunkturer. Priserne er her stive. Det lange sigt er den klassiske ligevægtssituation med fleksible priser men med konstant kapitalapparat. Det meget lange sigt indeholder vækstteorien, hvor nu også kapitalapparatet kan variere. Faget søger at besvare spørgsmål som: Hvad bestemmer den samlede produktion og indkomst i samfundet? Hvor vigtig er international handel for en (åben) økonomi, og hvad betyder i denne sammenhæng begreber som ’internationalisering’ og ’globalisering’? Hvorfor udvikler økonomien sig ujævnt over tid? Har man mulighed for at stabilisere økonomien via økonomisk politik? Hvorfor bliver de nominelle priser ved med at stige (også kaldet inflation) over tid? Er underskud på betalingsbalancen et problem? Hvad er penge, hvem bestemmer den samlede pengemængde i samfundet, og hvordan påvirker dette økonomien? Hvorfor er der ikke altid fuld beskæftigelse? |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Pensum vil primært blive gennemgået ved
forelæsningerne, mens der ved øvelsestimerne vil blive gennemgået
eksamenslignende opgaver af verbal-intuitiv karakter. Formålet med
øvelsesopgaverne er at opøve de studerende evne til at strukturere
og diskutere makroøkonomiske problemstillinger.
Øvelsesundervisningen forventes at være lærer- og
studerende-interaktiv. De studerende får herigennem et indtryk af,
hvordan typiske eksamensspørgsmål kan se ud, og hvordan de
håndteres. Der vil ikke være egentlige regneopgaver til aflevering
og godkendelse i faget, begrundet i den mundtlige eksamensform.
Learn vil blive anvendt til distribution af dokumenter til og fra de studerende. |
||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Mankiw, G.: Macroeconomics (sixth edition). Worth |
Sidst opdateret den
16-07-2014