2014/2015 BA-BMATO1287U Matematisk analyse og statisk optimering
English Title | |
Mathematical Analysis and Static Optimization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagansvarlig/forelæser: Jesper Michael Møller, KU | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 22-05-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
• Regne med talfølger og deres grænseværdier samt
kende grænseværdierne for de vigtigste konkrete talfølger.
• Anvende de gængse konvergenskriterier til at analysere konvergensforhold for talrækker i konkrete tilfælde. • Regne med komplekse tal, både på standard form og på polær form, løse andengradsligninger med komplekse koefficienter og kende algebraens fundamentalsætnng. • Bruge standardmetoderne til at afgøre om en delmængde af et talrum er åben/afsluttet. • Formulere definitionen af en kompakt delmængde af et talrum og kende karakteriseringen af sådanne. Anvende hovedsætningen vedrørende kontinuerte afbildninger defineret p°a kompakte delmængder af talrum i argumentationssammenhæng. • Bruge sætningen om implicit givne funktioner til at parametrisere løsninger til ligninger samt foretage implicit differentiation. • Benytte Kuhn-tucker betingelserne til bestemmelse af optimale løsninger til generelle optimeringsproblemer. • Kunne omforme generelle lineære programmer til programmer på standardform og på kanonisk form samt konstruere det duale program. Bruge dualitetssætningen til at løse lineære optimeringsproblemer. • Den studerende skal endvidere vise evne til at give en klar fremstilling i gængs matematisk sprogbrug ved opgaveløsningen – det være sig såvel i det logisk-deduktive forløb som i redegørelsen for den benyttede teori |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Komplekse tal følger og rækker, topologi, sætninger om invers afbildning og om implicit givne funktioner, generel optimering under bibetingelser, konveksitet, lineære optimerin og konveks optimering. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger og øvelser. | ||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Studiesekretariatet for HA(mat.) |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Fuglede, Grubb, Gutmann Madsen:
|