2014/2015
BA-BMATO1324U Fagets videnskabsteori
English Title |
Theory and philosophy of
science |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Kathrine Elizabeth Lorena Johansson - MSC
- Søren Brier - MSC
|
Primære
fagområder |
- Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of
science
|
Sidst opdateret den
29-08-2014
|
Læringsmål |
- Redegøre for fagets teorier, analysestrategier og begreber,
deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger.
- Kombinere og diskutere fagets teorier, analysestrategier og
begreber og anvende dem på cases.
- Diskutere sammenhænge mellem fagenes teoretiske
perspektiver.
- Være i stand til at skrive klare og velbegrundede
problemformuleringer og metodologiafsnit i deres egne værker.
- Udtrykke sig klart, tydeligt og kvalificeret på
skrift.
|
Prøve/delprøver |
Fagets
videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende |
|
Det skriftlige produkt kan udarbejdes i grupper
op til 4 studerende. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
April og August |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For syge-/omprøve gælder følgende
bestemmelser: For studerende, der har deltaget i udarbejdelsen af
opgaven/har afleveret opgaven, men ikke består eller er syg ved den
mundtlige eksamen, vil syge-/omprøven bestå af en ny mundtlig
eksamen på baggrund af den allerede udarbejdede opgave. Studerende,
der ikke har deltaget i udarbejdelse af/har afleveret opgave pga.
sygdom, skal indlevere en opgave forud for den mundtlige
syge-/omprøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende fremlægger
hovedpunkterne i essayet og retter evt. fejl man er blevet
opmærksom på efter afleveringen eller påpeger glemte
aspekter. Derefter fuldføres en eller flere af de diskussioner
essayet lægger op til. Læreren stiller opklarende spørgsmål ved
fremlæggelsen om nødvendigt og stiller desuden
spørgsmål fra andre dele af pensum - end det i
essayet benyttede - med relevans for den valgte
problemstilling,
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med Fagets videnskabsteori er at bibringe de studerende
refleksiv indsigt i det videnskabsteoretiske grundlag for
anvendelsen af matematiske/kvantitative metoder så vel som
kvalitative metoder og løsningsmodeller i moderne erhvervsøkonomi
for derigennem at styrke deres analytiske kompetencer og bevidste
metodologiske valg mht. anvendelse af teorier og metoder ved
identifikation og løsning af problemer i virksomhederne.
Fagrelevant indføring i overordnede og centrale filosofiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger og retninger med særlig vægt
på matematik, statistik og logisk ræsonnement som videnskabstype i
forhold til f.eks. fortolkningsvidenskab og kvalitative metoder i
samfundsvidenskaberne og videnskabsteoretiske overvejelser og
problemstillinger ved løsning af erhvervsøkonomiske problemer.
Dette omfatter identificering af problemområder, problemer og
relevante metoder gennem en refleksiv forståelse af de mulige
konsekvenser af metodologiske valg omkring kvalitative og
kvantitative metoder og deres eventuelle kombination, herunder valg
af matematisering af genstandsområder og valg af statistiske
modeller.
|
Undervisningsformer |
Forberedelse
120
Undervisning
34
Eksamen
71 |
Foreløbig litteratur |
Brier, Søren (2012): Informationsvidenskabsteori,
Samfundslitteratur, 2. udv. ud. kap. 1-8, pp. 284 . Eller dens
efterfølger Tværvidenskabsteori på samme forlag.
Nygaard, Claus (2005): Samfundsvidenskabelige Analysemetoder,
Samfundslitteratur. Kap. 1-7, pp. 164.
Hendricks og Stjernfelt (2006): Tal en tanke, Forlaget
Samfundslitteratur. kap. 1-13, pp. 222 halve sider = 111.
Artikler.
Gabrielsen, Gorm: (2005): ”Statistik - og det der ligner” pp.
23-55 i Bechmann Jensen og Christensen (red.) Psykologiske og
pædagogiske metoder: Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
i praksis, Roskilde Universitets Forlag. PP. 23. Uddeles
Torben Elgaard Jensen, “Aktør-Netværksteori – en sociologi om
kendsgerninger, karakker og kammuslinger” (2003). Du kan hente
dette paper på:
http://imv.au.dk/~pba/Homepagematerial/systemudviklingsmateriale07/Torben%20Elgaard%20Jensen.pdf
|
Sidst opdateret den
29-08-2014