2014/2015  BA-BPROO1005U  Økonomistyring og projekter

Management Accounting and Projects

Placering Forår
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Kenneth Brinch Jensen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
Kontaktinformation: https:/​/​e-campus.dk/​studium/​student-hub/​aabningstider-og-kontaktinformation
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 12-01-2015
Efter endt undervisning skal den studerende være i stand til at:
  • Redegøre for økonomistyrings grundlæggende formål.
  • Opstille kalkuler til investeringsanalyse
  • Anvende økonomistyringsværktøjer såsom budgetter og kontrakter på konkrete empiriske cases
  • Analysere projekters omkostninger, kvalitet og likviditet
  • Formulere sig fagligt i et klart og korrekt sprog
Økonomistyring og projekter:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommertermin
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internet
Anden prøveform
Mundtlig prøve uden forberedelse

Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende forståelse for økonomistyring samt dennes relation til projektstyring. Faget tager udgangspunkt i økonomisk teoris fokus på, hvordan finansielle og ikke-finansielle målinger kan støtte operationel, taktisk og strategisk beslutningstagen og styring i forskellige faser af projektet.

Fagets forløb er struktureret således, at der indledes med en præsentation af økonomistyringens grundlæggende formål. Efterfølgende behandles grundelementer i økonomistyringen, såsom investeringsanalyse, omkostningsallokering, budgettering og performancemåling. Herudover fokuseres der på risikostyring og forskellige projektkontraktformer.

Dialogbaseret undervisning med udgangspunkt i grundbog og cases.
  • Zimmerman, J.L (2014): ‘Accounting for Decision Making and Control’, 8th Edition, MCGraw-Hill Irwin.
  • Venkataraman, R.R. & Pinto, J.K (2008): ‘Cost and Value management in Projects’, John Wiley & Sons
  • Turner, J. R. (2003): ‘Contracting for Project Management’, Ashgate Publishing.
  • Ward, S. & Chapman, C. (2011): ‘How to manage project opportunity and risk’, 3rd Edition, Wiley
Sidst opdateret den 12-01-2015